لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

تور دو روزه ایران برای بازدید از مراکز هسته‌ای


تأسیسات هسته‌ای نظنز از جمله مکان‌هایی است که قرار است در این سفر دو روزه مورد بازدید مدعوین ایران قرار گیرد.
تأسیسات هسته‌ای نظنز از جمله مکان‌هایی است که قرار است در این سفر دو روزه مورد بازدید مدعوین ایران قرار گیرد.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که همکاران مصری، الجزایری، سوری و ونزوئلایی‌اش در آژانس به همراه نماینده اتحادیه عرب نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، روز شنبه در قالب سفری دو روزه برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد تهران خواهند شد.

علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به جلسه روز چهارشنبه غیر متعهدها در مورد بررسی موضوع دعوت ایران، گفته است که غیرمتعهدها از این دعوت استقبال و حمایت کرده‌اند و نمایندگان کشورهای یاد شده برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای نظنز و آب سنگین اراک ابراز آمادگی کرده‌اند.

مصر هم اکنون رئیس گروه تروئیکای سازمان غیرمتعهدها متشکل از مصر، کوبا و ایران است، الجزایر نیز ریاست گروه ۷۷ را برعهده دارد و به گفته آقای سلطانیه نمایندگان مصر و الجزایر در آژانس به نمایندگی از این گروه‌ها به ایران سفر خواهند کرد.

به گفته آقای سلطانیه، گروه بازدیدکننده از تأسیسات هسته‌ای، صبح روز شنبه وارد تهران خواهد شد و پس از انجام این بازدید دو روزه تهران را به مقصد وین ترک خواهند کرد.

دعوت برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای، به گفته مقام‌های ایرانی با هدف شفاف‌سازی و «مقابله با دروغ‌پردازی‌ها» در مورد برنامه اتمی ایران صورت گرفته است اما اتحادیه اروپا که از جمله گروه‌های دعوت شده به این بازدید بود، اعلام کرد که چنین بازدیدی یک اقدام تخصصی در حیطه وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این اتحادیه در آن شرکت نخواهد کرد.

با این حال ایالات متحده چنین سفری را «یک سفر سحرآمیز و افسانه‌ای» خواند که نمی‌تواند کمکی به اجرای تعهدات بین‌المللی تهران کند و بریتانیا نیز اعلام کرد که «یک دیدار کاملاً کنترل شده از تأسیسات دستچین شده نخواهد توانست ضمانت‌های لازم را به جامعه جهانی ارائه کند.»

در مقابل، روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که دعوت جمهوری اسلامی برای بازدید از تأسیسات اتمی‌اش شایسته توجه است و باید از آن استقبال شود. روسیه پیش از این گفته بود که چنین دعوتی را در دست بررسی دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در توضیح دیدگاه اخیر کشورش گفت که هر اشاره‌ای که نشان دهنده گشایشی بزرگتر از سوی تهران باشد باید مورد استقبال قرار گیرد اما باید محتاط بود که چنین اقداماتی جایگزین بازرسی‌های معمول آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران با گفت‌وگوهای این کشور با شش قدرت جهانی نشود.

این نقطه نظر روسیه همزمان با آن است که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تأکید دوباره بر «اعتمادساز بودن» دعوت جمهوری اسلامی اعلام کرده است که از دید ایران، «همراه آوردن کارشناسان هسته‌ای در این بازدید مشکلی ندارد.»

موضع جدید روسیه در حالی است که چین، دیگر کشوری که موضعی مشابه در قبال این دعوت داشت، روز پنجشنبه اعلام کرد که به این دلیل که نماینده‌اش در آژانس هم‌اکنون در پکن به سر می‌برد، دشوار است که بتواند در چنین بازدیدی حضور داشته باشد.

این در حالی که علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم اکنون برای تبادل نظر بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پکن به سر می‌برد و سرگرم گفت‌وگو با مقام‌های چینی است.

هشدار سلطانیه به گروه وین در مورد تبادل سوخت

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، بار دیگر هشدار داده است که گروه وین فرصت زیادی برای دستیابی به تفاهم بر سر مبادله سوخت ندارد.

آقای سلطانیه یادآور شده است که «با توجه به اینکه ایران مواد مورد نیاز برای تولید و ساخت سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را به دست آورده است و در ساخت میله‌ها و غلاف سوخت موفق بوده است اگر سوخت تولیدی ایران وارد قلب راکتور تهران شود دیگر توجیهی برای مذاکره درباره تبادل سوخت وجود نخواهد داشت.»

وی هشدار داده است که گروه وین باید از این فرصت استفاده کند و به میز مذاکره بازگردد.

ایران اصطلاح گروه وین را برای اشاره به سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه استفاده می‌کند که در آبان ماه ۸۸ در مذاکراتی زیر نظر آژانس در وین به جمهوری اسلامی پیشنهاد دادند که در قبال ارسال بخش قابل توجهی از اورانیوم با غنای پایین خود به خارج از کشور، پس از مدتی مقداری سوخت مورد نیاز برای رآکتور تهران را دریافت کند.

ایران به رغم پذیرش ابتدایی این پیشنهاد در ارائه پاسخ نهایی تعلل کرد و شرایط تازه‌ای را در مورد زمان، مکان و میزان مبادله مطرح کرد که مورد پذیرش غرب واقع نشد.

پس از آن بود که مقام‌های جمهوری اسلامی از تصمیم خود برای تولید سوخت مورد نیاز در داخل کشور خبر دادند و اخیراً نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که سوخت مورد نیاز رآکتور تهران تا شهریور ماه سال ۱۳۹۰ آماده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG