لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم یادبود عزت‌الله و هاله سحابی


گزارش‌های رسیده از تهران حاکی است که مأموران امنیتی با ممانعت از برگزاری مراسم یادبود عزت‌الله سحابی و دخترش هاله سحابی، و ضرب و شتم شرکت‌کنندگان در این مراسم، چند تن از نزدیکان مهندس سحابی را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

مراسم روز پنجشنبه قرار بود به دعوت شماری از چهره‌های ملی مذهبی در مسجد حجت بن الحسن واقع در خیابان سهروردی برگزار شود و نام چهره‌هایی چون احمد صدر حاج سيد جوادي، ابراهيم يزدی، محمد توسلی، هاشم صباغيان، حبیب‌الله پيمان، محمد بسته‌نگار و علی‌اكبر معين‌فر در میان دعوت‌کنندگان برای برگزاری آن بود.



با این حال آخرین گزارش‌ها از تهران حاکی است که مأموران امنیتی، انتظامی و لباس شخصی‌ها با خشونت شدید مانع از برگزاری این مراسم یادبود شده‌اند و به گفته شاهدان عینی، مأموران با بستن در مسجد، اقدام به ضرب و شتم و پراکندن شرکت‌کنندگان کرده‌اند.

علاوه بر این به گفته شاهدان عینی، مأموران امنیتی شماری از افراد نزدیک به خانواده مهندس سحابی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند.

در این زمینه علی‌اکبر معین‌فر، از چهره‌های ملی‌مذهبی برگزار کننده مراسم روز پنجشنبه به رادیو فردا گفت که خواهر مهندس سحابی در میان بازداشت‌شدگان روز پنجشنبه است.

ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم یادبود عزت‌الله سحابی و فرزندش در حالی است که بر اساس گزارش‌ها روز چهارشنبه نیز در جریان برگزاری مراسم تشییع آقای سحابی، شماری از شرکت‌کنندگان در این مراسم را بازداشت کرده‌اند.

گرچه از تعداد بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه گزارش دقیقی در دست نیست، اما منابع نزدیک به مخالفان دولت در ایران می‌گویند که شامگاه چهارشنبه تعداد زیادی از کسانی که نزدیکانشان در جریان مراسم تشییع روز چهارشنبه بازداشت یا ناپدید شده بودند، در مقابل بازداشتگاه اوین تجمع کردند.

سایت خبری جرس، با اعلام این موضوع یادآوری کرده است که در جریان مراسم تشییع هاله سحابی در شامگاه چهارشنبه نیز مأموران لباس‌شخصی با جدا کردن برخی از حاضران، آنها را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

هاله سحابی، دختر ارشد مهندس عزت‌الله سحابی، روز چهارشنبه در پی درگیری مأموران امنیتی با وی در جریان مراسم تشییع پدرش، دچار حمله قبلی شد و جان خود را از دست.

در این میان نحوه در گذشت هاله سحابی، واکنش‌های زیادی را در میان شخصیت‌ها و گروه‌های داخلی و خارجی در برداشته است و ایالات متحده نیز روز چهارشنبه از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا درباره چگونگی مرگ هاله سحابی، تحقيق کند.
XS
SM
MD
LG