لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

شکست نامداران کشتی آزاد ایران در رقابت‌های انتخابی ساری


رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ استانبول، در ورزشگاه سیدرسول حسینی شهرستان ساری انجام شد.

شکست نامدارانی مثل مسعود اسماعیل‌پور، عباس دباغی، ایمان محمدیان، احسان لشگری، جمال میرزایی، رضا یزدانی و عرفان امیری از مهم‌ترین حوادث این رقابت‌ها بود.

در وزن ۸۴ کیلوگرم وقتی احسان امینی بخت اول رقابت‌ها در شب مسابقه تصمیم گرفت در رقابت‌ها حضور پیدا نکند، همه نگاه‌ها متوجه جمال میرزایی و احسان لشگری بود و نیز میثم جوکار ملی پوش اعزامی به المپیک پکن. اما علیرضا گودرزی با غلبه بر کلیه رقبا، اجازه نداد جای خالی امینی احساس شود.

در ۹۶ کیلوگرم هم شکست رضا یزدانی مقابل مهدی مازندرانی از حوادث بزرگ رقابت‌ها بود. گرچه مازندرانی غیر از رضا یزدانی، بر عباس طحان هم پیروز شد تا تردیدی در لیاقت خود برای احراز این عنوان به جا نگذارد.

در این رقابت‌ها حسن رحیمی، مهدی تقوی و صادق گودرزی تنها ملی‌پوشانی بودند که موفق به دفاع از جایگاه خود شدند.

در مقابل سیداحمد محمدی در ۶۰ کیلو، گمنام‌ترین قهرمان این رقابت‌ها بود. او در وزنی اول شد که در آن بیشترین مدال‌های جهانی و المپیک کشتی آزاد ایران در هشت سال اخیر رقم خورده است.

نقره مسعود جوکار در المپیک آتن، با یک مدال طلا و دو مدال برنز جهانی مراد محمدی و یک برنز المپیک از همین کشتی‌گیر که حالا به جرگه مربیان پیوسته است.

امامعلی حبیبی و مجید ترکان از نخبگان تاریخ کشتی ایران به اتفاق عسگری محمدیان، مراد محمدی و مسعود جوکار از جمله نامدارانی بودند که در سالن حضور داشتند.

بهروز یاری برنده مدال برنز ۷۴ کیلوگرم جهان در سال ۱۹۹۴ و دارنده پنج مدال طلای قاره‌ای نیز پس از مدت‌ها دوری از کشتی، به عنوان مربی در کنار تشک‌ها حضور داشت.

حذف ورزش ملی از «رسانه ملی»

در ادامه روالی که در ماه‌های اخیر در تلویزیون ایران باب شده است، این مسابقات نیز پوشش داده نشد. عدم پخش تلویزیونی این رقابت‌ها اعتراض علاقه‌مندان پر شمار ورزش ملی ایران را در پی داشت. همزمان با رقابت‌های انتخابی کشتی آزاد، صداوسیما مشغول پخش رقابت‌های حفظ، تفسیر و قرائت قرآن بود.

پس از پایان برنامه زنده قرآنی نیز طنز تلویزیونی برنامه ۹۰ روی آنتن رفت. این در حالی است که به درخواست‌های مکرر فوتبال دوستان برای پخش خود برنامه ۹۰ به مناسبت ماجراهای تیم امید بی‌اعتنایی شد. اما طنز تلویزیونی درباره این برنامه به صورت روتین، از شبکه ۳ پخش می‌شود.

در ماه‌های اخیر، برنامه دایره طلایی که تنها برنامه اختصاصی کشتی در تلویزیون ایران است هم با روالی نامنظم روی آنتن رفته و دائماً جای خود را به سایر برنامه‌ها می‌دهد.

گفته می‌شود اظهارات حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران درباره پخش تلویزیونی مسابقات کشتی و حرام بودن تماشای کشتی از سوی زنان، از جمله عواملی است که صحنه رقابت‌های کشتی را از تلویزیون ایران برچیده است.

به همین خاطر مدیران صداوسیما ترجیح می‌دهند رقابت‌های کشتی را فقط از رادیو پخش کنند، زیرا تاکنون فتوایی در رابطه با حرام بودن گوش کردن گزارش کشتی برای زنان صادر نشده است.

رده‌بندی اوزان هفت‌گانه

۵۵ کیلو: ۱- حسن رحیمی (تهران) ۲- جواد داداشی (مازندران) ۳- یاسر حیدرقلی‌نژاد (گلستان) و امید جلالی بهار (البرز)

۶۰ کیلو: ۱- سید احمد محمدی (مازندران) ۲- مصطفی آقاجانی (تهران) ۳- عباس دباغی و عباس گرمستانی (مازندران)

۶۶ کیلو: ۱- مهدی تقوی (مازندران) ۲- سبحان محمدزاده (مازندران) ۳- مصطفی حسین خانی (تهران) و محمد مهدی یگانه جعفری (مازندران)

۷۴ کیلو: ۱- صادق گودرزی (همدان) ۲- حسن طهماسبی (گلستان) ۳- محمد شعبان‌زاده (گیلان) و حامد رضایی (البرز)

۸۴ کیلو: ۱- علیرضا گودرزی (تهران) ۲- سعید ریاحی (تهران) ۳- میثم جوکار (همدان) و علیرضا ضیایی (تهران)

۹۶ کیلو: ۱- مهدی مازندرانی (گلستان) ۲- رضا یزدانی (مازندران) ۳- عرفان امیری (کرمانشاه) و عباس طحان (مازندران)

۱۲۰ کیلو: ۱- محمدرضا آذرشکیب (البرز) ۲- پرویز هادی (آذربایجان شرقی) ۳- کمیل قاسمی و هادی پورعلیجان (مازندران)

دیدگاه سرمربی تیم ملی

به اعتقاد سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، موجودیت کشتی آزاد همین بود که در مسابقات انتخابی تیم ملی به نمایش گذاشته شد.

غلامرضا محمدی اما تأکید کرد که به رغم برگزاری مسابقات انتخابی، هنوز هیچ کشتی‌گیری را ملی‌پوش نمی‌داند.

محمدی گفت: غیر از فردین معصومی و احسان امینی همه در مسابقات انتخابی شرکت داشتند. مصدومیت فردین معصومی برای ما محرز است اما احسان امینی روز قبل از مسابقه گفت که کشتی نمی‌گیرد.

سرمربی تیم ملی ایران درباره انتخاب قطعی نفرات برای رقابت های جهانی ۲۰۱۱ گفت: «به هیچ وجه دیگر مسابقه انتخابی نخواهیم نداشت. جام حبیبی و موحد در ایران و جام زیلکوفسکی در لهستان، تکلیف ترکیب تیم ملی را به طور کامل روشن خواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG