لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

«تفاهم میان حماس و فتح برای برپایی دولت انتقالی مشترک در غزه»


آخرین دیدار خالد مشعل و محمود عباس در اردیبهشت سال جاری در قاهره
آخرین دیدار خالد مشعل و محمود عباس در اردیبهشت سال جاری در قاهره
در آستانه دیدار قریب‌الوقوع میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس با هدف نهایی کردن جزئیات پیمان آشتی ملی فلسطینی، منابع خبری فلسطینی می‌گویند که بر اساس تفاهم‌های به دست آمده، دولت مشترکی که به زودی برپا خواهد شد، مقر سیاسی خود را در غزه قرار خواهد داد نه رام‌الله در کرانه باختری.

به گفته مقامات بلند پایه حماس، از جمله احمد یوسف، مشاور ارشد سیاسی اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس در باریکه غزه، نخست‌وزیر بعدی نیز فردی از سران جنبش حماس خواهد بود و نه از فتح.

براساس گزارش‌هایی که شنبه در رسانه‌های فلسطینی، مصری و اسرائیلی منتشر شد، این تفاهم‌ها در جریان دیدارهایی به دست آمد که میان عزام الاحمد، عضو ارشد کمیته مرکزی فتح به نمایندگی از سوی محمود عباس با موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس انجام شد.

دیدارهای میان الاحمد و ابومرزوق در روزهای اخیر در قاهره، پایتخت مصر و با میانجی‌گری فعال حکومت این کشور، صورت گرفته است.

هیئت‌های فتح و حماس جمعه نیز با مسئولان ارشد اطلاعاتی و امنیتی مصر دیدار کردند.

نخست‌وزیری که به زودی با حمایت فتح و حماس روی کار خواهد آمد تنها تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در مسند قدرت است و دولت او جنبه انتقالی خواهد داشت.

گفته شده است که انتخابات سراسری در نیمه بهار آینده برای مجلس قانونگذاری فلسطین برگزار خواهد شد هرچند که منابع فلسطینی بعید نمی‌دانند که همزمان با آن، رهبر بعدی حکومت واحد فلسطینی نیز انتخاب شود بویژه آنکه محمود عباس بار‌ها در ماه‌های اخیر گفته است که مایل به کناره‌گیری است.

همزمان با اعلام تحولات جدید، سلام فیاض، نخست‌وزیر کنونی تشکیلات خودگردان فلسطینی که تنها اداره امور در کرانه باختری را در دست داشته است، در صفحه خود در فیس بوک نوشت که «خود را به ملت فلسطین تحمیل نخواهد کرد واگر برای ادامه این مقام مورد تفاهم نباشد، با طیب خاطر کنار می‌رود».

در گزارش‌های روزهای اخیر گفته شده بود که وزیران دولت انتقالی مشترک را تکنوکرات‌ها تشکیل دهند؛ دولتی که هم بر کرانه باختری و هم بر نوار غزه حکومت کند.

خبرگزاری آسو شیتدپرس هفته گذشته نوشته بود که سلام فیاض، اقتصاد‌دان تکنوکراتی که آمریکا و دنیای غرب به او اعتماد زیادی دارند، عامل اصلی ادامه انتقال کمک‌های مالی کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی به فلسطینی‌ها بوده و کنار گذاشتن او ضربه‌ای جدی به این اعتماد خواهد زد و چشم‌پوشی از او «قمار بزرگی» برای تشکیلات فلسطینی است.

دستیابی به جزئیات بیشتری از تفاهم‌های مورد نیاز فتح و حماس در حالی است که احتمال قوی می‌رود که خالد مشعل در اواخر هفته با محمود عباس در قاهره دیدار کند.

به گفته احمد یوسف، مشاور اسماعیل هنیه، همچنین قرار است که محمود عباس در آینده‌ای بسیار نزدیک از باریکه غزه دیدار کند؛ امری که از زمان کودتای خونین حماس در ژوئن ۲۰۰۷ تا کنون سابقه نداشته است.

گام نهادن فتح و حماس در مسیر عملی آشتی در حالی است که اقدام سیاسی محمود عباس برای پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد با بن‌بست روبه‌رو شد و کمیته ویژه شورای امنیت که این درخواست را بررسی کرد، به تازگی خبر داد که حداقل کشورهای عضو شورای امنیت نیز از این درخواست حمایت نمی‌کنند.

کمیته ویژه شورای امنیت گفته بود که درخواست پذیرش عضویت کشور فلسطین، بویژه از این نظر مورد حمایت کافی قرار ندارد که سیطره این تشکیلات تنها در کرانه باختری است و اختیاری در غزه ندارد.

در این زمینه احمد یوسف، مشاور اسماعیل هنیه، شنبه گفت که در پی تشکیل دولت وحدت ملی، حماس نیز از درخواست ارائه شده به سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد.

دستیاران محمود عباس در روزهای اخیر به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته بودند که رفتن ابومازن به سوی عملی کردن آشتی ملی با حماس با هدف موفق کردن درخواست سیاسی فلسطینی‌ها از سازمان ملل ارتباط دارد.

حماس و فتح از ژوئن ۲۰۰۷، زمانی که حماس در اقدامی نظامی در باریکه غزه، با کشتن بیش از یکصد نفر از نیروهای فتح، این جنبش فلسطینی را از مسند قدرت در غزه بیرون راند، درگیر رقابتی شدید بوده‌اند.

رقابت‌های فتح و حماس از تابستان چهار سال پیش به موجودیت دو دولت جداگانه؛ دولت حماس در باریکه غزه و دولت تشکیلات خود گردان فلسطینی در کرانه باختری، انجامیده بود.

از آوریل گذشته، سران جدید مصر توانسته بودند که طرفین را به امضای پیمان آشتی ملی بکشانند اما عملاً هیچ تغییری در حاکمیت سیاسی بر سرزمین‌های فلسطینی رخ نداده بود.

اسرائیل در ماه آوریل از پیمان آشتی ملی فلسطینی به خشم آمد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌‌ همان زمان، محمود عباس را فرا خواند که این «کاغذ را پاره کند و میان صلح با اسرائیل یا دادن دست اتحاد به تروریست‌های حماس، یکی را انتخاب کند».

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در روزهای اخیر در پیامی به آقای محمود عباس، تأکید کرده است که دولت بعدی فلسطینی با مشارکت احتمالی فتح و حماس تنها درصورتی مورد قبول آمریکا و جامعه بین‌المللی خواهد بود که حماس نیز به توافق‌ها و تعهدات پیشین دولت فلسطینی احترام بگذارد و راه ترور را ترک کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG