لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

پاکستان دخالت در انفجار کابل را رد کرد


بيشتر کشته شدگان شهروندان غير نظامی افغان بودند که برای تقاضای ويزا در مقابل سفارت هند صف کشيده بودند
بيشتر کشته شدگان شهروندان غير نظامی افغان بودند که برای تقاضای ويزا در مقابل سفارت هند صف کشيده بودند

يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، روز سه شنبه، هرگونه دخالت کشورش در انفجار روز دوشنبه در کابل در نزدیکی سفارت هند را رد کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، نخست وزير پاکستان گفت:« ما به افغانستانی با ثبات احتياج داريم.» وی تاکيد کرد پاکستان هيچ دخالتی در بمب گذاری دربرابر سفارت هند در کابل نداشته است.


وی اين سخنان را در پاسخ به گفته های مقامات افغان مبنی بر دخالت نيروهای خارجی در عمليات تروريستی روز گذشته مطرح کرده است.


سازمان ملل، اتحاديه اروپا، پاکستان، هند و امريکا انفجار تروريستی روز دوشنبه در مقابل سفارت هند در کابل را شديدا محکوم کرده اند. در اين انفجار بيش از چهل نفر کشته و حدود صد وهشتاد نفر زخمی شدند. بيشتر کشته شدگان شهروندان غير نظامی افغان بودند که برای تقاضای ويزا در مقابل سفارت هند صف کشيده بودند.


نخست وزير پاکستان سه شنبه در جريان ديدار از مالزی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اين که پاکستان دارای مرز مشترک گسترده ای با افغانستان است، عامل بمب گذاری را از گروه هايی دانست که خواهان جنگ ميان مذاهب هستند.


انتقال اجساد ديپلمات های هندی


صبح دوشنبه جسد دو ديپلمات و دو تبعه هند که در انفجار روز دوشنبه مقابل سفارت هند در کابل کشته شدند به دهلی نو انتقال يافت.


مونموهام سينگ، نخست وزير هند با اعلام همدردی با خانواده کشته شدگان اين اقدام تروريستی را محکوم کرد. کاردارنظامی هند درافغانستان، يک ديپلمات هندی و دو محافظ سفارت هند در ميان کشته شدگان بودند.


دولت اندونزی نيز اعلام کرده است که پنج محافظ افغان اين سفارت براثر شدت انفجار، کشته و دو ديپلمات آن نيز زخمی شده اند.


حامد کرزی، ریيس جمهوری افغانستان ضمن محکوميت شديد اين انفجار، عاملان آن را دشمنان روابط بسيار دوستانه هند با افغانستان خواند.


وزارت کشور افغانستان نيز اعلام کرد اين حمله با هماهنگی سرويس های امنيتی و اطلاعاتی فعال در منطقه صورت گرفته است.


تاکنون گروه و یا فردی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است.


XS
SM
MD
LG