لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

حمله انتحاری در کابل دست کم ۴۰ کشته بر جای گذاشت


انفجار در نزدیکی سفارت هند دست کم دست کم ۴۰ کشته بر جای گذاشت. (عکس:AFP)
انفجار در نزدیکی سفارت هند دست کم دست کم ۴۰ کشته بر جای گذاشت. (عکس:AFP)

مقامات افغان اعلام کردند که روز دوشنبه بر اثر حمله انتحاری که در نزدیکی سفارت هند در کابل صورت گرفت، دست کم ۴۰ نفر کشته و ۱۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دراين انفجار که در ساعات پر رفت و آمد بامدادی در خيابانی مشرف به سفارت هندوستان و وزارت کشور افغانستان رخ داد، يک اتومبيل بمب گذاری شده، منفجر شد.


اتومبيل بمب گذاری شده در محلی پارک شده بود که روزانه صدها نفر برای درخواست ويزای هندوستان در صف منتظر می مانند. در اين انفجار چندين فروشگاه اطراف محل تخريب شده است.


عبدالله فهيم، سخنگوی وزارت بهداشت عمومی افغانستان، پیشتر اعلام کرده بود که در اين عمليات انتحاری حداقل بيست و هشت نفر کشته و ۱۴۱ تن مصدوم شده اند.


اين عمليات مرگبار ترين عمليات انتحاری در يک سال اخير افغانستان و شديدترين انفجار، پس از انفجار بمب در اتوبوس در سپتامبر گذشته محسوب می شود.


رنگين دفنر سپنتا، وزير امورخارجه افغانستان نيز لحظاتی پس از انفجار از سفارت هند بازديد کرد.


سپنتا به کارکنان سفارت هند گفت: « روابط عميق ديپلماتيک بين دو کشور هند و افغانستان محکم تر از آن است که وقوع چنين انفجاری به آن لطمه ای وارد کند.»


به گفته سخنگوی وزات امور خارجه افغانستان هيچ يک از اعضای سفارت هند در لحظه انفجار در داخل سفارت حضور نداشتند.


پس از اخراج طالبان از هند در سال ۲۰۰۱ ، چندين عمليات عليه نيروها و پروژه های هند در افغانستان صورت گرفته است. بيشتر اعضای طالبان، پاکستانی هايی هستند که مشکلاتی ديرينه با هندوستان دارند.


روز شنبه نيز پليس افغانستان اعلام کرد که ده نفر از شبه نظاميان طالبان، در استان جنوبی هلمند، در حالی که قصد مين گذاری در جاده را داشتند، بر اثر انفجار مين کشته شده اند.


مقامات افغان می گويند که اين انفجار در نزديکی شهر موسی قلعه در استان هلمند اتفاق افتاده است.


اين شهر برای حدود ده ماه از پايگاه های اصلی طالبان محسوب می شد، تا اينکه در دسامبر سال گذشته نيروهای ناتو به رهبری آمريکا و ارتش افغانستان کنترل اين شهر را به دست گرفتند.


محمد حسين عنديول، ریيس پليس استان هلمند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «يکی از فرماندهان طالبان به نام ملا جابر جز کشته شدگان است.»


شورشيان طالبان از مين گذاری برای حمله به نيروهای افغان و ۷۰ هزار نيروی بين المللی که برای کمک به دولت افغانستان در اين کشور حضور دارند بهره می برند.


۱۱۷ نفر از نيروهای بين المللی در افغانستان در سال جاری ميلادی بر اثر حمله شورشيان جان خود را از دست داده اند.


XS
SM
MD
LG