لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

افزایش وجهه منفی احمدی‌نژاد و برنامه هسته‌ای در نظرسنجی سالانه پیو


گوشه‌ای از تبلیغات لبنانی‌ها در آستانه سفر احدی‌نژاد به این کشور
گوشه‌ای از تبلیغات لبنانی‌ها در آستانه سفر احدی‌نژاد به این کشور
مؤسسه پژوهشی و نظر سنجی « پیو » ( Pew ) که مرکز آن در آمریکاست، اخیراً یک گزارش جدیدی بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در ۲۳ کشور جهان در مورد نظرات مردم نسبت به دولت‌های قدرتمند و همینطور بحث برانگیز و بحرانی منتشر کرده است.

در بخش‌های مختلف این گزارش به عنوان مثال به نگرش مردم در مورد دولت چین و یا آمریکا و همینطور دیدگاه و یا میزان احساس خطر مردم از کشورهایی نظیر کره شمالی و ایران اشاره می‌شود.

براساس این گزارش، دیدگاه افکار عمومی اکثر کشورهای جهان در قبال ایران مثل سال‌های اخیر در مجموع منفی است و در بسیاری از کشورهای مسلمان نیز درصد افرادی که دیدگاه منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

از مجموع ۲۳ کشور که نظرسنجی در آن انجام شده اکثر پاسخ‌دهندگان در ۱۷ کشور دیدگاه منفی نسبت به حکومت ایران دارند و این شامل کشورهایی نظیر مصر، اردن و لبنان نیز می‌شود. هر چند در مورد لبنان دیدگاه‌های پاسخ‌دهندگان به شدت متأثر از تعلقات مذهبی و قومی است.

اکثریت پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی‌ها در بسیاری از کشورهای مسلمان نظر مثبتی نسبت به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، ندارند. اکثریت آنها در کشورهای ترکیه، مصر، اردن، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی اعتماد ندارند که رئیس جمهور ایران در مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای روش درستی دارد. اما در کشورهایی نظیر پاکستان و اندونزی در مجموع نظرات مثبت در مورد احمدی‌نژاد می‌چربد.

در اکثر کشورهای مسلمانی که این نظرسنجی در آن انجام شده با تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مخالفت بسیار جدی وجود دارد و نگرانی در مورد اهداف برنامه‌های هسته‌ای ایران نسبت به سال‌های گذشته در اردن و سرزمین‌های فلسطینی بیشتر شده است. فقط در پاکستان اکثریت پاسخ‌دهندگان از اهداف هسته‌ای ایران دفاع می‌کنند و جای تعجب ندارد که در اسرائیل اکثریت وسیعی با هسته‌ای شدن ایران مخالفند.

وجهه منفی ایران در غرب

اکثریت پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی مؤسسه پیو در آمریکا و اروپای غربی نگاه منفی به ایران دارند به عنوان مثال در آلمان ۸۶ درصد، در اسپانیا ۸۲ درصد، در فرانسه ۷۸ درصد ، در آمریکا حدود ۶۷ درصد و در بریتانیا ۵۸ درصد.

در اروپای شرقی دیدگاه مردم نسبت به ایران متنوع‌تر است. در روسیه در مجموع دیدگاه مردم نسبت به ایران مثبت است، در اوکراین درصد بدبینان و خوشبینان تقریباً مساوی است ولی در لهستان و یا لیتوانی اکثریت دیدگاه منفی نسبت به ایران دارند.

وجهه ایران در میان کشورهای مسلمان

در میان هفت کشور مسلمانی که این نظرسنجی در آن انجام شده در چهار کشور یعنی مصر، اردن، ترکیه و لبنان اکثریت پاسخ‌دهندگان دیدگاه منفی نسبت به ایران دارند. در سرزمین‌های فلسطینی درصد خوشبینان و بدبینان تقریباً برابر است. اما درکشورهایی نظیر پاکستان با ۷۱ درصد و اندونزی با ۵۸ درصد اکثریت نگاه مثبتی به حکومت ایران دارند.

در مقایسه با سال‌های قبل درصد بیشتری از پاسخ‌دهندگان در مصر و اردن نسبت به ایران بدبین هستند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در مصر نگاه مثبتی به ایران داشتند ولی این میزان در سال گذشته به ۳۳ درصد و در سال جاری به ۲۲ درصد تنزل یافته است.

در لبنان تقریباً از هر چهار مسیحی فقط یک نفر یعنی حدود ۲۵ درصد نسبت به ایران دید مثبتی دارند در حالیکه در میان سنی‌ها فقط ۱۲ درصد چنین فکر می‌کنند. اما در میان شیعیان لبنان اکثریت بسیار وسیعی حدود ۸۴ درصد نگاه مثبتی به ایران دارند.

وجهه رئیس‌جمهور ایران

بر اساس نظرسنجی‌های مؤسسه پیو در کشورهایی نظیر مصر، اردن از میزان محبوبیت رئیس‌جمهور ایران به شدت کاسته شده است. در میان مصری‌ها فقط ۱۸ درصد گفته‌اند که می‌توان به وی اعتماد کرد در حالی که این میزان در سال گذشته حدود ۲۸ درصد بود. میزان اعتماد به احمدی‌نژاد در اردن نیز نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد تنزل یافته و به ۲۳ درصد رسیده است.

اما در لبنان دیدگاه مردم این کشور نسبت به احمدی‌نژاد همچون دیدگاه آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران کاملاً براساس تعلقات قومی وفرقه‌ای است. حدود ۸۶ درصد از شیعیان به رئیس‌جمهور ایران اعتماد دارند، در صورتی که در میان مسیحیان این رقم ۱۸ درصد و در میان سنی‌ها ۹ درصد است.

بیشترین میزان اعتماد به احمدی‌نژاد در پاکستان است که حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان را شامل می‌شود و در اندونزی نیز حدود ۴۸ درصد به وی اعتماد و حدود ۲۸ درصد به وی اعتماد ندارند.

در اسرائیل ۹۵ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که به رئیس‌جمهور ایران اعتماد ندارند و در میان اعراب اسرائیلی نیز میزان عدم اعتماد به احمدی‌نژاد حدود ۷۳ درصد است.

نظرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران

طبق آمارها و نظرسنجی‌های مؤسسه پیو در میان کشورهای مسلمان اکثریت پاسخ‌دهندگان با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مخالفند. به عنوان مثال در لبنان ۶۴ درصد، در مصر ۶۳ درصد، در ترکیه ۶۵ درصد و در اندونزی ۵۷ درصد.

تنها کشوری که میزان حمایت بیشتر از مخالفت بوده، پاکستان است که حدود ۶۱ درصد اعلام کرده‌اند با هسته‌ای شدن ایران موافقند.
XS
SM
MD
LG