لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

نظرسنجی: کاهش محبوبیت باراک اوباما در جهان اسلام


در حالى که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در بسیارى از کشورهاى جهان و به‌ویژه در کشورهاى اروپایى همچنان چهره‌اى محبوب به شمار مى‌آید، نتایج یک نظرسنجى نشان مى‌دهد که بدبینى نسبت به وی و ایالات متحده در جهان اسلام رو به افزایش است.

بر اساس نظرسنجى انجام شده توسط موسسه سنجش افکار پیو که روز پنج‌شنبه نتایج آن در واشینگتن اعلام شد، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، با وجود تمام انتقادهایى که در داخل این کشور نسبت به سیاست‌های وى وجود دارد، همچنان در سطح جهان چهره‌اى محبوب به شمار مى‌آید.

در این میان میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در کشورهاى اروپایى بسیار قابل توجه است. برای مثال، ۹۰ درصد آلمانى‌ها و ۸۷ درصد مردم فرانسه بر این باورند که باراک اوباما در سیاست خارجى خود تصمیم‌هاى درستى اتخاذ مى‌کند.

نظرسنجى موسسه پیو که در ماه‌هاى آوریل و مه سال جارى و در میان حدود ۲۵ هزار نفر از ۲۲ کشور جهان انجام شده است، همچنین نشان مى‌دهد که از زمان انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا وجهه این کشور در سطح جهان بسیار بهتر شده است.

آندره کوهات، رئیس موسسه سنجش افکار پیو، در مراسم اعلام نتایج این نظرسنجى در این باره اظهار داشت: «وجهه ایالات متحده در جهان همچنان به مراتب بهتر از سال‌هاى حکومت جرج بوش است.»

اما در حالى که در سایر نقاط جهان و حتى در کشورهایى مانند روسیه و چین نیز رئیس جمهور آمریکا از محبوبیت قابل توجهى برخوردار است، نظرسنجى موسسه پیو نشان مى‌دهد که در جهان اسلام همچنان بدبینى شدیدى نسبت به ایالات متحده وجود دارد.

برای مثال، تنها ۱۷ درصد از مردم مصر که یکى از متحدان مهم ایالات متحده به شمار مى‌آید، دیدگاه مثبتى نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند. این در حالى است که در سال گذشته ۲۷ درصد از مصرى‌ها نظر مثبتى نسبت به آمریکا داشتند.

در ژوئن سال ۲۰۰۹، باراک اوباما سخنرانى مهمى خطاب به مسلمانان در دانشگاه قاهره ایراد کرد که بازتاب مثبتى در جهان اسلام داشت، اما حمایت دولت آمریکا از حکومت دیکتاتورى حسنى مبارک، رئیس جمهور مصر، انتقاد سازمان‌هاى طرفدار حقوق بشر را در پى داشته است.

همچنین تنها ۸ درصد پاکستانى‌ها به باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده اعتماد دارند. روند رو به نزول محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در سایر کشورهاى اسلامى مانند ترکیه نیز قابل مشاهده است.

جان دانفورث، سناتور آمریکایى که در مراسم اعلام نتایج نظرسنجى تازه موسسه پیو سخن مى‌گفت، در تشریح دلایل بدبینى جهان اسلام نسبت به باراک اوباما گفته است: «اوباما هنوز بازداشتگاه گوانتانامو را نبسته و جنگ در عراق و افغانستان نیز همچنان ادامه دارد. از این رو میان ایده‌هایى که اوباما تجسم آن است و واقعیت موجود شکاف وجود دارد.»

در مقابل افزایش بدبینى نسبت به آمریکا در جهان اسلام، نتایج نظرسنجى موسسه پیو از گسترش دیدگاه مثبت نسبت به واشینگتن در کشورهایى مانند روسیه و چین حکایت دارد.

به طورى که هم اکنون ۵۷ درصد از مردم روسیه نگاهى مثبت به ایالات متحده دارند که در مقایسه با نظرسنجى قبلى موسسه پیو حدود ۱۳ درصد افزایش را نشان مى‌دهد.

همچنین ۵۸ درصد از مردم چین نیز نگاه مثبتى به آمریکا دارند که این امر نمایانگر ادامه روند افزایش میزان محبوبیت آمریکا نزد چینى‌هاست که از سال‌ها پیش در جریان است.
XS
SM
MD
LG