لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

فشار بر فعالان دانشجویی بازداشتی؛ «محرومیت از ملاقات حضوری و تماس تلفنی»


جمعی از دانشجویان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات؛ مجید توکلی، ضیا نبوی، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، دانیال زرگریان، میلاد طاهری، و علی صابری
جمعی از دانشجویان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات؛ مجید توکلی، ضیا نبوی، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، دانیال زرگریان، میلاد طاهری، و علی صابری
جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی در ایران نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه نوشته و در آن اعلام کرده‌اند که پیگیری‌های قانونی برای احقاق حقوقشان از سوی دستگاه قضایی بی‌پاسخ مانده است.

این خانواده‌ها خواستار مطالبه حقوق حداقلی زندانیان شامل مرخصی، ملاقات حضوری، تماس تلفنی روزانه و دسترسی به اطلاعات آزاد و سایر موارد مورد نیاز زندانیان سیاسی که عمدتاً از فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هستند، شده‌اند.



امین احمدیان، همسر بهاره هدایت و از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت، که از امضا کنندگان این نامه است، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا می‌گوید اعضای ادوار تحکیم وحدت و دفتر تحکیم وحدت چندین ماه است که از ملاقات حضوری و تماس تلفنی محروم هستند.

او می‌افزاید: «نزدیک به ۱۱ ماه است که با همسرم ملاقات حضوری نداشتم. چهار یا پنج ماه است که تماس تلفنی همسرم با منزل هم قطع شده و سومین ماه است که ملاقات هفتگی کابینی هم نداریم. مهدیه گلرو هم به همین صورت است. عبدالله مؤمنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت هفت یا هشت ماه است که با همسر و فرزندانش ملاقات حضوری نداشته. علی جمالی نوزادی دارد که بیش از هفت ماه است نتوانسته او را در آغوش بگیرد.»

در همین حال وب سایت دانشجو نیوز گزارش داده در پی افزایش فشار بر فعالان دانشجویی، قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، بهاره هدایت، مهدیه گلرو و مجید توکلی را به صدور مجدد احکام طولانی مدت و تبعید به نقاط دوردست تهدید کرده است. این سه دانشجو به مناسبت روز دانشجو پیام‌هایی به خارج از زندان فرستاده بودند و از آن پس پرونده‌های جدیدی برای آن‌ها در دادگاه انقلاب تشکیل شده است.

امین احمدیان، از اعضای ادوار تحکیم وحدت و همسر بهاره هدایت به رادیو فردا می‌گوید که مدت‌هاست از همسر بیمارش خبر ندارد و می‌افزاید: «آخرین ملاقاتی که به صورت کابینی با همسرم داشتم سه ماه پیش بود. همسرم در زندان به دل درد شدیدی مبتلا شد و پزشک زندان تشخیص داد سنگ کیسه صفرا دارد. درمان قطعی آن هم جراحی هست اما به همسرم مرخصی استعلاجی داده نشد. هیچ خبری از وضعیت سلامتی‌اش ندارم.»

مجید توکلی، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر هم اکنون دوران حبس خود را در زندان رجایی شهر کرج می‌گذراند و تمام تماس‌های تلفنی او هم قطع شده. بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار زندانی که نزدیک به ۱۸ ماه است در زندان اوین بسر می‌برد، هفت ماه است که از ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم است. بهمن احمدی امویی روز ۳۰ خرداد سال ۸۸ درست یک هفته پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب بازداشت و روانه زندان شد.

در همین حال منابع دانشجویی از انتقال ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل به مکان نامعلومی خبر داده‌اند. آخرین ملاقات این فعال دانشجویی با خانواده‌اش در زندان اهواز تنها چند ثانیه طول کشیده و به گفته خانواده ضیا نبوی، ماموران او را دوبار مورد بازرسی شدید قرار داده‌اند. ضیا نبوی، به ده سال حبس و تبعید به زندان کارون اهواز محکوم شده بود.

در همین حال به دنبال حوادث روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند، نیروهای امنیتی در شهرستان بابل چند فعال دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل را بازداشت کرده‌اند. دانیال زرگریان در ۲۵ بهمن و میلاد طاهری اول اسفند ماه بازداشت شدند. علی یزدان‌پناه، محسن برزگر، ایمان صدیقی، سارا باقری، حسین ضامن ضرابی، رامتین مقدادی و چند دانشجوی دیگر در روزهای اخیر در بابل دستگیر شده‌اند.

سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت در گفت‌و‌گو با رادیو فردا درباره دانشجویان بازداشت شده در شهرستان بابل می‌گوید: «یکی از دانشجویان نوشیروانی بابل که به تازگی آزاد شده می‌گوید که دانشجویان بازداشت شده با چشم بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و قبل از اینکه تفهیم اتهام صورت بگیرد، دانشجویان در پایگاه‌های بسیج و کلانتری‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.»

علی صابری، دانشجوی دانشگاه غیر انتفاعی بهار مشهد از دیگر دانشجویان بازداشت شده است که روز یکشنبه اول اسفند ماه در کلاس درس به دفتر دانشگاه فراخوانده شده و در آنجا ماموران وزارت اطلاعات او را با خود به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

علی صابری از اعضای ستاد میر حسین موسوی در شهر مشهد بوده. دانشجویان دانشگاه‌های مشهد اعلام کرده‌اند در صورت ادامه بازداشت فعالان دانشجویی مشهد، در صحن دانشگاه‌های این شهر تحصن خواهند کرد.

دانشجویان دانشگاه آزاد تهران هم در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند. سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت درباره دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه می‌گوید: «ماموران امنیتی سعیده عسگری، دانشجوی زبان فرانسه تهران مرکز و فرناز کمالی، دانشجوی علوم سیاسی تهران مرکز را در چهارراه فلسطین تهران سوار بر یک خودروی سمند کرده و آن‌ها را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.»

حسین سالمکار، دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه شریف و عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر روز بیست و پنج بهمن ماه هنگام خروج از دانشگاه شریف بازداشت شده است.

سلمان سیما می‌گوید این دانشجوی دانشگاه شریف با منزل خود تماس گرفته و می‌افزاید: «حسین سالمکار به خانواده‌اش گفته که نمی‌تواند از محل نگهداری‌اش به آن‌ها چیزی بگوید.»

خانواده حسین سالمکار می‌گویند در مراجعه‌ای که به دادسرای انقلاب و دادستانی تهران داشته‌اند به آن‌ها گفته شده نام فرزندشان در فهرست ۶۵۴ نفر بازداشت شده‌ای که در زندان اوین نگهداری می‌شوند وجود ندارد و پرونده‌ای از او در هیچ کدام از شعب دادسرای انقلاب موجود نیست.

تعداد دانشجویان بازداشتی دانشگاه خواجه نصیر بیش از این تعداد است. بهنام مؤمنی، علی محبی، سینا جمولی و سعید ابریشمی با حمله ماموران انتظامی به محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند.

به دنبال کشته شدن حامد نورمحمدی، دانشجوی زیست‌شناسی دانشگاه شیراز در درگیری‌های روز اول اسفند ماه، دانشگاه شیراز هم در روزهای اخیر ناآرام بود. برپایه گزارش منابع دانشجویی و شاهدان عینی، این دانشجو به وسیله نیروهای امنیتی از روز پل نمازی به پایین پرت شده و پس از برخورد با یک خودرو در خیابان ساحلی کشته شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از رئیس دانشگاه شیراز خبر داده بود که حامد نورمحمدی در تجمع حضور نداشته و بر اثر تصادف با یک دستگاه پژو پارس فوت کرده است.

به دنبال کشته شدن حامد نورمحمدی، مراسمی برای گرامیداشت او در دانشگاه شیراز برپا شد. این مراسم با حضور نیروهای حراست برهم زده شد و تعدادی از دانشجویان دستگیر شدند.

یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز در گفت‌و‌گو با رادیو فردا درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشت شده می‌گوید: «روز اول اسفند تعدادی از دانشجویان بازداشت شدند. دانشجویانی که این روز و روزهای بعد در مراسم گرامیداشت حامد نورمحمدی بازداشت شده بودند، آزاد شدند اما علی عسگری دانشجویی است که هنوز آزاد نشده و اداره اطلاعات شیراز به خانواده او گفته‌اند که تا مدت‌ها در خدمت او خواهند بود. این عین جمله‌ای است که به خانواده عسگری گفته شده است.»

این دانشجو همچین از ممنوع الورود شدن چند دانشجو به دانشگاه شیراز خبر می‌دهد و می‌گوید: «بعد از اینکه دانشجویان روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته کلاس‌ها را تعطیل کردند، اسامی پانزده نفر که بیشتر آن‌ها از دانشکده فنی و مهندسی هستند، اعلام شد و گفته شد آن‌ها به دانشگاه ممنوع الورود هستند و تا اطلاع ثانوی حق ورود به دانشگاه شیراز را ندارند.»

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه در مراسمی در دانشگاه تربیت مدرس گفت که همراهی با به گفته او جریان فتنه، همراهی با ضد انقلاب است و به مدیران دانشگاه‌ها هشدار داد که هیچ مدیری در هیچ دانشگاه دولتی یا غیر دولتی حق مسامحه با این افراد را ندارد.

تهدید‌های وزیر علوم در حالی انجام می‌شود که تعداد زیادی از دانشجویان در یک سال گذشته دستگیر و به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند و بسیاری از اساتید و روسای دانشگاه‌ها هم از کار برکنار یا اجباراً بازنشسته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG