لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

«بهاره هدایت و مهدیه گلرو اعتصاب غذا کردند»


بهاره هدایت، فعال دانشجویی زندانی
بهاره هدایت، فعال دانشجویی زندانی
گزارش‌ها حاکی از آن است که بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو تن از فعالان دانشجویی زندانی در بازداشتگاه اوین، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و این در حالی است که اطلاع دقیقی از وضعیت جسمانی آنان در اختیار نیست.

وبسایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی روز سه‌شنبه، اعلام کرد که بر اساس گزارش‌ رسیده از زندان اوین، بهاره هدایت از سه روز پیش و مهدیه گلرو از سه شنبه، ۳۰ آذر اعتصاب غذا کرده‌اند و این در حالی است که این دو تن ممنوع‌الملاقات هستند و به همین دلیل اطلاع دقیقی از وضعیت آن‌ها در دست نیست.

بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، دی‌ماه سال گذشته بازداشت و در دادگاه به ۹ سال و شش ماه زندان محکوم شد.

اتهام‌های این فعال دانشجویی، «توهین به رهبری و رئیس جمهوری، اقدام علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب، تبانی برای تجمع و برگزاری تجمع زنان در میدان هفت تیر»‌ عنوان شده است.

امین احمدیان، همسر خانم هدایت در تاریخ ۲۸ آذر به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که همسرش در حال حاضر در بند متادون زندان اوین، محل نگهداری زندانیان معتاد، نگهداری می‌شود و افزود که خانم هدایت در زندان به عارضه سنگ کیسه صفرا دچار شده و احتمالا نیازمند جراحی است.

مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در آذرماه سال گذشته بازداشت و به نوشته کلمه پس از تحمل ۶۵ روز انفرادی در بند ۲۰۹، به بند متادون و پس از آن به بند زنان منتقل شد.

این دانشجوی محروم از تحصیل در رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در فروردین ماه سال جاری در دادگاه به اتهام «تجمع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» ابتدا به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر این حکم به دوسال کاهش یافت.

به گزارش کلمه، خانم گلرو که از ناراحتی شدید روده رنج می‌برد، از اواسط آبان‌ماه بار دیگر به بند متادون اوین منتقل شده است.

بهاره هدایت و مهدیه گلرو در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، پیام‌هایی خطاب به دانشجویان منتشر کردند.

مخالفت با آزادی موقت عبدالرضا تاجیک

وبسایت خبری کلمه، همچنین گزارش داده است که مسئولان قضایی، علیرغم تعیین وثیقه برای آزادی عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار زندانی تا زمان برگزاری دادگاهش و تهیه این مبلغ از سوی خانواده وی، از آزادی آقای تاجیک خودداری کرده‌اند.

به گزارش کلمه، مسئولان قضایی پیش از این اعلام کرده‌بودند که عبدالرضا تاجیک، می‌تواند به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شود، اما خانواده تاجیک پس از تهیه مبلغ وثیقه،‌ روز دوشنبه، ۲۹ آذر مطلع شدند که آزادی آقای تاجیک منتفی شده‌ است و وی باید تا زمان دادگاه در زندان بماند.

عبد‌الرضا تاجیک که در آذرماه سال جاری از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز به عنوان بهترین خبرنگار سال ۲۰۱۰ انتخاب شد، در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری، برای سومین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به دنبال مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد.

زمان برگزاری دادگاه این روزنامه نگار تا کنون دو بار به دلیل عدم حضور نماینده دادستان به تعویق افتاده است و مشخص نیست که آقای تاجیک در چه تاریخی برای محاکمه در دادگاه حضور خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG