لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

«ستوده بدون پروانه وکالت هم به نقض حقوق موکلانش معترض است»


نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق بشر پس از ۹ ماه زندان، روز یکشنبه بار دیگر به دادگاه رفت. این بار او در دادگاه انتظامی کانون وکلا حضور یافت تا در مورد لغو پروانه وکالتش صدور رأی شود. اما دادگاه روز یکشنبه تجدید و به وقت دیگری موکول شد.

نسرین ستوده که در شهریور ماه سال گذشته بازداشت شده بود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

خانم ستوده روز یکشنبه در پیوند با احتمال لغو پروانه وکالتش، خانم ستوده خطاب به همسرش رضا خندان نامه‌ای نوشت که متن آن در سایت‌های اینترنتی انتشار یافته است. وی در بخشی از نامه خود به احکامی که برای موکلانش صادر شده، اعتراض کرده و آن‌ها را «ناعادلانه» خوانده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در این زمینه به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

آقای خندان، درباره دیدار خود با خانم ستوده در دادگاه انتظامی کانون وکلا بگویید.

از چند ماه پیش از سوی دادسرای اوین طی نامه‌ای از سوی دادگاه انتظامی وکلا، خواسته بودند که به دلیل اتهامی که از سوی دادگاه انقلاب اسلامی متوجه خانم ستوده شده است، پروانه وکالت ایشان را معلق نمایند، تا در طول مدت زمان رسیدگی به پرونده ایشان، و یا حتی در زمان استفاده از مرخصی احتمالی، ایشان نتوانند کار وکالت انجام دهند.

این درخواست به دست ما رسیده بود و احضاریه هم برای ایشان فرستاده شده بود و ایشان امروز احضار شده و در جلسه این دادگاه شرکت کردند.

گویا همزمان با این مسئله خانم نسرین ستوده نامه‌ای خطاب به شما نوشته‌اند و به گفته خودشان به احکام «ناعادلانه» آن‌ها اعتراض کرده‌اند.

آن نامه بیشتر در ارتباط با همین موضوع دادگاه امروز بود. ایشان در این نامه تاکید کردند که اقداماتی که در رابطه با پرونده‌هایشان انجام داده‌اند و اعتراضاتی که در رابطه با نقض حقوق موکلینش داشته‌اند، آن اعتراض‌ها حتی با نبود و لغو پروانه وکالتشان همچنان پا بر جا خواهد ماند.

یعنی کماکان اعتراض ایشان در ارتباط با پرونده‌هایشان و نقض حقوق معترضین و موکلینشان همچنان پابرجا بوده و می‌خواهند که این اعتراض را به گوش همگان برسانند.

حرف مشخصشان این است که «من چه پروانه وکالت داشته باشم و چه نداشته باشم، می‌توانم به عنوان یک شهروند معترض نادیده گرفته شدن حقوق موکلین و یا حتی هموطنانم باشم.»

آقای خندان در بخشی از همین نامه آمده است که «البته پروانه وکالتی دارم که سعی کرده بودم که ضمیمه شرافتم باشد». بعد از آن خانم ستوده اضافه کرده‌اند که «اگر روزی پروانه وکالتم را حکومتی بگیرد، شرافتم را با هیچ حکمی نمی‌تواند بگیرد، همین مرا بس». در این زمینه با توجه به‌شناختی که شما از همسرتان دارید چه می‌توانید به ما بگویید؟

ببینید. وکلا هم مانند پزشکان در زمانی که پروانه وکالت می‌گیرند، برای پاسداشت شغلشان سوگند یاد می‌کنند. این جمله در واقع اشاره‌ای تلویحی است به آن سوگندنامه‌ای که در بدو شروع به کار وکالت طی یک مراسم خاص، انجام می‌شود.

ایشان می‌خواهند بگویند که به آن سوگندنامه‌ای که در متن آن تأکید شده است که یک وکیل هرگز نباید شرافت کاری‌اش را زیر پا بگذارد و فراموش کند، علیرغم همه فشارهایی که در تمام این ۹ ماه به ایشان وارد شده است، علیرغم همه اجحاف‌ها و تبلیغات موجود، پایبندند و بر آن پافشاری می‌کنند.

حتی اگر این برگه پروانه وکالت را از ایشان بگیرند به آن شرافت شغلی که به پایبندی آن قسم یاد کرده‌اند، همچنان وفادار و پایبندند.

آیا از دادگاه تجدید نظر ایشان خبری هست؟ وضعیت پرونده ایشان و حکمشان قطعی است یا اینکه هنوز هم راهی برای تجدید نظر در حکم ایشان باقی مانده است؟

تا آنجایی که من می‌دانم پرونده همسرم هنوز هم در شعبه تجدید نظر رسیدگی نشده است. اگر هم در دادگاه تجدید نظر رسیدگی شده باشد در این مورد هیچ گونه ابلاغی نه به وکلای محترم پرونده و نه به خانم ستوده اعلام نشده است و هنوز این پرونده در شعبه تجدید نظر بلاتکلیف باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG