لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

هشدار مدودف در مورد «پیامد فاجعه‌بار» حمله نظامی به ایران


رئیس‌جمهور روسیه با هشدار در مورد تهدید جمهوری اسلامی به استفاده از زور برای متوقف کردن برنامه اتمی‌اش، خواستار مدارا در قبال ایران و ادامه یافتن گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای تهران شد.

آقای مدودف در که روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین سخن می‌گفت، اتخاذ این روش‌ها در قبال تهران را در چاره‌جویی برای برنامه هسته‌ای این کشور و علاوه بر آن روند صلح در خاورمیانه تأثیرگذار ارزیابی کرد.

این سخنان رئیس‌جمهور روسیه در آستانه آن عنوان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال انتشار گزارش جدید از وضعیت اتمی تهران است که بر اساس گفته دیپلمات‌ها، اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را از فعالیت‌های نظامی در قالب برنامه جمهوری اسلامی فاش می‌سازد.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اسرائیل، از دیرباز ایران را متهم می‌کنند که در چارچوب برنامه هسته‌ای خود، مقاصد نظامی را دنبال می‌کند. ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.

با این حال در روزهای گذشته و در آستانه انتشار گزارشی که گفته می‌شود ممکن است پرده از بخشی از فعالیت نظامی-هسته‌ای ایران بر دارد، اسرائیل که برنامه اتمی تهران را تهدید برای امنیت خود می‌داند، بر لزوم توقف برنامه اتمی تهران حتی از طریق حمله نظامی تأکید بیش از پیش کرده است.

این موضوع همراه با آن شد که هفته گذشته نیکولا سرکوزی هشدار داد که کشورش در مقابل هر تهدیدی علیه اسرائیل دست روی دست نخواهد گذاشت و بیکار نخواهد نشست.

در این میان رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرده است که تهدید حمله به ایران، «گفتاری به شدت خطرناک» است که پیامدی «فاجعه‌بار» خواهد داشت.

آقای مدودف تصریح کرده «اینکه اسرائیل یا دیگری آماده استفاده از زور علیه ایران یا کشوری دیگر در خاورمیانه باشد، سخنی به شدت خطرناک است » و افزوده است که چنین تهدیدهایی می‌تواند منجر به کشمکش بسیار بزرگی شود که پیامدهایش برای خاورمیانه فاجعه‌بار خواهد بود.

موضع روسیه در قبال احتمال حمله نظامی به ایران همسو با واکنشی است که چین، دیگر عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه اتخاذ کرده است.

چین که پیشتر نیز همصدا با روسیه نسبت به عواقب استفاده از زور علیه ایران هشدار داده بود، روز سه‌شنبه بار دیگر که به شدت مخالف اعمال هر گونه زور علیه جمهوری اسلامی با هدف متوقف کردن برنامه اتمی آن است.

در این زمینه سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه تأکید کرد که کشورش همواره برای حل مسئله اتمی ایران از طریق گفت‌وگو و همکاری تأکید کرده است، گرچه از تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهد کرد.

وی در عین از ایران نیز خواست تا که برای حل موضوع اتمی‌اش از خود «انعطاف و صمیمیت» نشان دهد.

چین همچنین تأکید کرد که در شرایط کنونی از تلاطمی تازه در وضعیت امنیتی خاورمیانه احتراز شود.

مواضع روز سه‌شنبه روسیه و چین در شرایطی عنوان می‌شود که در همین روز وزیران دفاع اسرائیل در گفت‌وگو با رادیوی دولتی این کشور، بار دیگر احتمال توسل به گزینه حمله نظامی علیه ایران را منتفی ندانست.

اما در مقابل منابع خبری در ایران اظهارات احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی را منتشر کردند که در آن بر آمادگی جمهوری اسلامی برای «پاسخگویی مقتدرانه» به تهدیدهای غرب تأکید شده بود.
XS
SM
MD
LG