لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۸

تأکید دوباره فرانسه: باید از حمله نظامی به ایران خودداری شود


آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه.
آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه گفت که اگر نیاز به تشدید تحریم‌ها علیه ایران باشد فرانسه آماده‌است اما باید از حمله نظامی به ایران خودداری شود.

آقای ژوپه در این مورد به رادیو «آرتی‌ال» گفت: «موضع فرانسه مشخص است: اگر لازم است تحریم‌ها را تقویت کنیم، ما آماده‌ایم؛ اما فکر می‌کنم باید هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام بدهیم تا از صدمات جبران‌ناپذیری که اقدام نظامی به بار می‌آورد پرهیز شود.»

وزیر خارجه فرانسه با این حال افزود که کشورش «بسیار نگران» این است «که خارج شدن ایران از مسیر، به بی‌ثباتی جدی منطقه بینجامد» و در عین حال بار دیگر نگرانی خود را نسبت به این گمانه‌زنی‌ها که اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است ابراز کرد.

آلن ژوپه، روز یک‌شنبه نیز با اظهار اینکه «مداخله نظامی در ایران موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود» گفت که باید به هر نحوی از ایجاد درگیری نظامی در ایران و از اقدامی «بازگشت‌ناپذیر» دوری کرد.

در همین حال، آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد برای واداشتن جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش خواستار تشدید فشارها بر تهران خواهد شد.

آندریاس پشکه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، گفت که برلین نسبت به اهداف برنامه هسته‌ای ایران مشکوک است و بر «دستیابی به رویکردی قاطع برای رویارویی با خطر برنامه هسته‌ای ایران» تأکید کرد.

در این میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه هشدار داد که هرگونه حمله نظامی به ایران «یک اشتباه بزرگ» خواهد بود و پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیری در بر خواهد داشت.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌است که با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز روز یک‌شنبه هشدار داد که احتمال حمله به ایران از سوی اسرائیل شدت گرفته‌است.

رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌هایی متعدد خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش است تا در هیئت وزرای این کشور برای حمله به تأسیسات اتمی ایران به اجماع دست یابد.

در همین زمینه، ۱۳ آبان‌ماه نیز نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در نشست گروه ۲۰ با انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد که اگر موجودیت اسرائیل مورد تهدید قرار گیرد، کشورش دست روی دست نخواهد گذاشت.

تمامی این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در آینده نزدیک، گزارشی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد «ایران با کمک متخصصان خارجی اهل شوروی سابق، پاکستان و کره شمالی، گام‌های مهمی را در جهت ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای برداشته‌است.»

در آستانه انتشار گزارش آژانس، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه گفت که ایالات متحده انتظار دارد در اين گزارش نگرانی‌های آمريکا درخصوص برنامه هسته‌ای ايران منعکس شوند.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفت که مستندات آژانس «بدون اصالت» است و افزود: «اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی‌پایه و اساس است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار مصر که روز دوشنبه منتشر شد گفت: «آمریکایی‌ها آروزی حمله نظامی به ایران را دارند، اما توانایی چنین کاری را ندارند و همه باید بدانند که در طول تاریخ هیچ دشمنی نتوانست به اهداف خود در ایران دست یابد.»

محمود احمدی‌نژاد پیش از این بارها خواستار «محو اسرائیل از صحنه روزگار» شده در سخنرانی‌های خود دشمنی شدیدی نسبت به این کشور ابراز کرده‌است. این روند باعث نگرانی اسرائیل، به‌ویژه نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شده‌است.

اسرائیل و هم‌پیمانانش نسبت به کاربردهای احتمالی نظامی این برنامه نگرانی دارند، اما ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG