لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برق بار دیگر عقب افتاد


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که پس از کار گذاشتن درپوش قلب رآکتور بوشهر و با انجام تست‌های دیگر، ایران در «بهمن‌ماه» شاهد اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری باشد.

علی‌اکبر صالحی که اظهاراتش در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، انعکاس یافته است، در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مرحله بعدی کار در نیروگاه بوشهر، تأکید کرد که نیروگاه بوشهر مرحله بعدی ندارد.

مسئول ارشد اتمی ایران افزود که «در حال حاضر درپوش قلب رآکتور گذاشته شده و الان منتظر هستیم آرام‌آرام آب درون قلب رآکتور گرم شود و با انجام تست‌های دیگر امیدواریم که ظرف یکی دو ماه آینده (بهمن‌ماه) شاهد جشن بزرگ اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری باشیم.»

این گفته‌ها در حالی است که مسئول سازمان انرژی اتمی در شهریورماه گفته بود که با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در نیمه مهرماه، ایران انتظار دارد که در آذرماه برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری وصل شود.

با این حال زمان راه‌اندازی نهایی نیروگاه بوشهر به تعویق افتاد و نهایتاً در ۲۲ آبان‌ماه امسال بهزاد سلطانی، معاون آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که برق نیروگاه اتمی بوشهر تا ۴۰ روز دیگر وارد مدار می‌شود.

این مقام سازمان انرژی اتمی در آن زمان به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، گفته بود که عملیات تولید برق در نیروگاه بوشهر آغاز شده و هنگامی که میزان تولید به ۲۵۰ مگاوات برسد، برق تولید شده به شبکه توزیع کشور تزریق خواهد شد.

نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر که با کمک روسیه تکمیل شده و در راه راه‌اندازی است، تنها نیروگاه اتمی ایران است که راه‌اندازی آن از سال ۲۰۰۰ بارها به تعویق افتاد. ایران اما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق، از طریق انرژی اتمی، ملزم به احداث چندین مرکز غنی‌سازی و نیروگاه است.

واردات رادیودارو از روسیه

علی اکبر صالحی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین با تأکید بر توان ایران برای تولید همه رادیوداروهای مورد نیاز خود، گفته است که در حال حاضر ایران بخشی از نیازهای خود در این زمینه را از طریق روسیه تأمین می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که در زمینه واردات رادیودارو «توافق خوبی» با روس‌ها داشته‌ایم و ابراز امیدواری کرده است که «در چند هفته آینده» رادیوداروهای مورد نظر از روسیه به ایران منتقل شوند.

وی همچنین تأکید کرده است که اگر بحث توقف رآکتور تهران پیش نیاید، ایران ۱۰۰ درصد رادیوداروهای مورد نیازش را در داخل کشور تولید می‌کند.

در حال حاضر رآکتور تحقیقاتی تهران، به دلیل مشکلاتی که در تأمین سوخت آن وجود دارد، با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کند و به گفته مقام‌های ایرانی دو هفته یک بار به تولید رادیودارو می‌پردازد.

ایران در سال ۸۸ گفت‌وگوهایی را با سه کشور ایالات متحده، فرانسه و روسیه، موسوم به گروه وین تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز کرد که بر پایه توافق‌های اولیه حاصل از آن قرار بود هزار و ۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای پایین ایران پس از پالایش و تبدیل به ۱۲۰ کیلوگرم میله سوخت به ایران بازگردانده شود.

با این حال شرایط جدید ایران بر سر زمان، مکان و میزان میله‌های سوخت دریافتی این گفت‌وگوها را به بن‌بست کشاند و در نهایت ایران اعلام کرد که رأساً اقدام به تولید میله‌های سوخت خواهد کرد.

در این زمینه نیز علی‌اکبر صالحی گفته است که «هم‌اکنون بیش از ۳۵ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم... و امیدواریم در شهریورماه آینده شاهد وارد کردن اولین مجتمع سوخت ساخت ایران به قلب رآکتور تهران باشیم».

شش قدرت جهانی مذاکره‌کننده بر سر برنامه اتمی تهران قرار است در روزهای آینده بار دیگر با مقام‌های ایرانی بر سر میز مذاکره بنشینند و انتظار می‌رود مبنای این مذاکرات بسته پیشنهادی جدیدی باشد که آمریکا به همراه متحدان اروپایی‌اش آن را تدارک دیده و در آن خواستار خروج میزان بیشتری از اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران به خارج از کشور است.

ایران اما می‌گوید که در زمینه تبادل سوخت تنها با گروه وین مذاکره می‌کند و در گفت‌وگو با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک تمایل دارد موضوعات بین‌المللی از جمله خلع سلاح اتمی اسرائیل را پیگیری کند.
XS
SM
MD
LG