لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

پایان بلندپروازی‌های رئیس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا


كميته انضباطی فيفا، محمد بن‌همام، رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا، و جک وارنر نايب رئيس این ارگان را به اتهام تبانی و رشوه، به مدت نامعلومی از تمام فعاليت‌های فوتبالی محروم كرد.

رئیس این كميته‌ همچنین پس از بررسی عملكرد رئيس فيفا، ضمن رد اتهامات علیه بلاتر، او را تبرئه کرده است.

هنوز اعتراضات و انتقادات مجامع فوتبالی جهان نسبت به اعطای میزبانی جام جهانی به قطر فروکش نکرده بود که این کشور با سودای تکیه زدن بر کرسی ریاست فدراسیون جهانی فوتبال، بار دیگر به سرخط اخبار فوتبال جهان بازگشت.

جروم والكه، دبیرکل فیفا، دو هفته قبل در نامه‌ای به نایب رئیس این ارگان نوشته بود؛ بن‌همام كه توانسته جام جهانی را به كشورش ببرد اكنون می‌خواهد كل فيفا را بخرد!

نگرانی والکه را حتی برخی منتقدان بلاتر نیز داشتند و در صف‌بندی بلاتر و بن‌همام، ترجیح دادند به حمایت از رئیس فعلی بپردازند، تا اینکه پشت فردی بایستند که حتی در توسعه فوتبال در قاره خودش نیز موفق نبوده است.

بن‌همام در واکنش به محرومیت ناگهانی‌اش می‌گوید گناهی نكرده‌ام تا به سبب آن مجازات شوم. من هيچ‌گاه به کنفدراسيون فوتبال آمريكای مركزی برای حمايت از من در انتخابات رياست فيفا رشوه نداده‌ام.

رشوه یا هدیه؟

اهدای هدایا در فدراسیون‌های بین‌المللی کاملاً مرسوم است. هدیه‌هایی که برای تحکیم روابط، جلب نظر یا ایجاد مناسبات رد و بدل می‌شود.

جک وارنر، نايب رئيس اخراجی فيفا، با انتقاد شديد از سپ بلاتر گفته است که بلاتر خودش در هر جلسه‌ای لپ‌تاپ، پروژكتور و مبالغ ميليون دلاری اهدا می‌كرد!

فیفا در حالی بن‌همام را به اتهام رشوه دادن در کنفدراسیون آمریکای مرکزی محروم کرده است که به اعتقاد وارنر، در همان نشست بلاتر به تمام اعضا، لب تاپ و پروژكتور هديه داد. در حالی که در جلسه كميته انضباطی، اشاره‌ای به آن نشد.

به نظر می‌رسد تفکیک هدیه از رشوه، بسته به مناسبات قدرت در فدراسیون جهانی فوتبال است! آنچه بن‌همام اهدا کرده، رشوه نام گرفته و آنچه بلاتر تقدیم کرده است، کادو نامیده شده است.

وارنر با صراحت می‌گوید حکم صادر شده عليه او و بن‌همام بدون اعتبار، جعلی، ساختگی و از پيش تعيين شده بوده است.

کمک یک میلیون دلاری و لب‌تاپ‌های اهدایی بلاتر در کونکاکاف باعث ناراحتی میشل پلاتینی رئیس یوفا شد و گفت که رئیس فیفا حق ندارد از طرف کمیته مالی هدیه‌ بدهد.

آیا انتخابات لغو خواهد شد؟

انتخابات ریاست فیفا روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و با اخراج بن‌همام، سپ بلاتر تنها نامزد این سمت است.

بلاتر پس از اعلام محروميت بن‌همام و وارنر گفت: «متأسفم که چهره فيفا لكه‌دار شده و در آستانه از هم گسيختگی قرار گرفته است. اما برگزاری انتخابات با یک نامزد مانعي ندارد. چه بسا اين انتخابات در سطح عالی نباشد اما اين باعث نخواهد شد كه انتخابات با یک نامزد، شأن فيفا را پايين بیاورد.»

جروم والکه، دبيركل فدراسيون بين‌المللی فوتبال، نیز می‌گوید که «چرا انتخابات را به تأخير بياندازيم؟ آيا بايد به خواسته رسانه‌ها و روزنامه‌ها تن در دهيم؟ دليلی برای اين كار ندارم. من مشكلی در تک نامزد بودن نمی‌بينم و اين انتخابات برگزار خواهد شد.»

والکه در نامه‌ای به جک وارنر نوشته بود که من نمی‌فهمم بن‌همام برای چه نامزد شده است. او واقعاً فكر می‌كند شانسی برای انتخاب شدن دارد؟ يا می‌خواهد نشان دهد كه ديگر از بلاتر خوشش نمی‌آيد؟ شايد هم فكر می‌كند پس از کسب میزبانی جام جهانی، می‌تواند فيفا را نیز بخرد؟

در پی تعليق بن همام از تمام فعاليات‌های فوتبال ژانگ جی لونگ، نايب رئيس ارشد كنفدراسيون فوتبال آسيا، به طور موقت رياست این کنفدراسیون را به عهده گرفته است.

در پی جنجال‌های اخیر در فیفا، روزنامه الاتحاد امارات نوشت که مسئولان بلندپايه سياسی روسیه برای پايان دادن به بحران‌های اخير با سران فيفا مذاکره کرده‌اند.

به نوشته اين روزنامه علت اصلی نرفتن بلاتر به لندن برای تماشای فينال ليگ قهرمانان اروپا، بررسی پيشنهاد‌های مختلف برای مهار بحران اخير بوده است.

به بلاتر تضمين داده شده كه در صورت توقف افشاگری‌ها، رياست او برای دوره بعدی هم تضمين خواهد شد و با كنار كشيدن بن‌همام، او به راحتی كرسی رياست فيفا را به دست خواهد آورد.

روزنامه مزبور، علت دخالت مقامات روسیه را نگرانی آنها از کنکاش بیشتر در ماجراهای اعطای میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG