لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

واگذاری کرسی فوتبال ایران به نپال؛ سعیدلو دست خالی از دوحه برگشت


علی سعیدلو (چپ) در کنار محمد بن همام در بازدید رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از تهران/ ۳۰ آذر ۸۹
علی سعیدلو (چپ) در کنار محمد بن همام در بازدید رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از تهران/ ۳۰ آذر ۸۹
تمام رايزنی ها و رفت و آمدهای چند ماه اخير علی سعيدلو با مسئولين ورزش کشورهای حوزه خليج فارس، حتی برای غلبه بر نماينده نپال هم کفايت نکرد و معاون محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران، با دست خالی، اجلاس کنفدراسيون فوتبال آسيا در دوحه را ترک کرد.

اين دومين ناکامی انتخاباتی علی سعيدلو در پنج سال اخير است. محمود احمدی نژاد در دولت نهم، سعيدلو که از نزديک ترين يارانش است را به عنوان وزير پيشنهادی نفت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. سعيدلو اما با ۱۰۱ رأی موافق در برابر ۱۲۳ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع، از دريافت رای اعتماد مجلس برای وزارت نفت ناکام ماند.

اين بار اما صحنه رقابت، نه حوزه نفت که عرصه ورزش و مستطيل سبز بود. سعيدلو که پيشنهاد کارشناسان ورزش ايران مبنی بر انصراف از کانديداتوری را جدی نگرفته بود، باز هم در جلب آرا ناموفق عمل کرد.

در بخش کميته‌ اجرايی نيز علی کفاشيان نامزد شده بود که پيش از آغاز انتخابات به نفع سعيدلو کناره گيری کرد. اما حتی اين اقدام نيز در جلب آرای کافی برای سعيدلو موثر نبود.

قبلاً اين کرسی در اختيار محسن صفايی فراهانی بود که پس از انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸، بازداشت و به زندان اوين شد. با استعفای ناگزير او، علی کفاشيان خودش را برای عضويت در کميته اجرايی AFC نامزد کرده بود.

فهرست افراد برگزيده در انتخابات اجلاس روز پنجشنبه کنفدراسيون فوتبال آسيا به شرح زير است.
رياست: محمد بن همام تنها نامزد رياست AFC بود که در سمت خود ابقا شد تا برای سومين دوره‌ متوالی در اين جايگاه باقی بماند.

نايب رييس فيفا: وليعهد علی بن حسين شاهزاده‌ اردن، چانگ مونگ از کره جنوبی را شکست داد و نايب رييس منتخب اين کنفدراسيون در فيفا شد.

اعضای کميته اجرايی فيفا: فرناندو مانيلا از سريلانکا (منطقه جنوب و مرکز)، ماکوی از تايلند (منطقه آسه آن) و ژانگ از چين (منطقه‌ شرق).

نايب رئيس ای اف سی: در منطقه غرب، گانش تاپا از نپال در رقابت با علی سعيدلو توانست ۲۵ رای از ۴۵ رای را به دست آورد و برای يک دوره‌ چهارساله نايب رييس AFC شود.

در منطقه آسه آن، وليعهد عبدالله سلطان احمد شاه از مالزی تنها نامزد اين منطقه بود و بدون رقيب انتخاب شد. در منطقه شرق، ژانگ از چين با انصراف دو نامزد ديگر، بدون رقيب انتخاب شد.
نماينده زنان: برای انتخاب عضو زن در کميته اجرايی، محفوظه اختر از بنگلادش تنها نامزد حاضر بود که بدون رقيب، برگزيده شد.

کميته اجرايی AFC : در منطقه غرب، علی بن خليفه از بحرين، حافظ المدلج از عربستان و سعيد خالد از عمان انتخاب شدند.

در مناطق مرکزی و جنوبی آسيا نيز علی عظيم از مالديو به اتفاق پرافول از هند و مخدوم فيصل از پاکستان انتخاب شدند. در منطقه شرق، بيانامخ از مغولستان، کوزو تاشيما از ژاپن و ريچارد از گوام انتخاب شدند.

همچنين وينستونگ از سنگاپور و نماينده ويتنام به عنوان اعضای جديد اين کميته انتخاب شدند و زاو زاو از ميانمار هم در سمت خود ابقا شد تا شمار اعضای کميته‌ اجرايی به ۱۲ نفر برسد.
مدت زمان تصدی گری در سمت های فوق، تا سال ۲۰۱۵ خواهد بود.
XS
SM
MD
LG