لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

هجوم پناهجویان سوری به مرزها و احتمال «جرقه خوردن» نبرد میان ترکیه و سوریه


بازدید وزیر خارجه ترکیه از کمپ پناهجویان سوری
بازدید وزیر خارجه ترکیه از کمپ پناهجویان سوری
روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه نوشته است که دولتمردان و فرماندهان ارتش ترکیه وضعیت در مرزهای کشورشان با سوریه را «در آستانه انفجار» می‌دانند و از احتمال درگرفتن نبردهای مرزی نگران شده‌اند.

در این راستا، یک مقام بلند پایه ترکیه به هآآرتص گفته است که دولت آنکارا از سوریه خواسته است که هرچه زودتر و قبل از «جرقه خوردن» یک بحران نظامی، نیروهای خود را از اطراف مرز با ترکیه دور کند.

این «مقام ارشد دولت ترکیه» که هاآرتص نام او را نبرده است، بالا رفتن حساسیت در میان دولتمردان و فرماندهان ارشد ترکیه را نسبت به وضعیت وخیم مرزی کشورشان با سوریه، تأیید کرد.

رسانه‌های ترکیه نیز فاش کرده‌اند که دولتمردان و فرماندهان نظامی کشورشان برای دومین بار در سه روز اخیر، در نشست ویژه‌ای اوضاع غیرعادی در مرز خود با سوریه را بررسی کرده‌اند.

در نشست پنجشنبه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر دوباره منتخب ترکیه، حضور داشت.

روزنامه «حریت» نیز شنبه نوشته بود که فرماندهان ارشد ارتش و مسئولان اطلاعاتی در نشست دوم در روز جمعه با حضور احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، سناریوهایی را بررسی کردند که یکی از آنها، احتمال تعرض نظامیان سوریه به خاک ترکیه برای ضربه زدن به پناهندگان سوری گریخته به ترکیه بود.

نام ایران نیز در این رخدادها مطرح شده است؛ روزنامه لبنانی «الاخبار» که به حزب‌الله لبنان نزدیک است، شنبه به نقل از «مقامات ایرانی» نوشته بود که جمهوری اسلامی ایران به ترکیه «پیام» داده است که در صورت وخیم شدن اوضاع در سوریه و احتمال دخالت ناتو، دولت آنکارا نباید بگذارد که ناتو از خاک ترکیه علیه سوریه وارد کارزار نظامی شود.

«الاخبار» حتی مدعی شد که ایران در پیام خود به ترکیه گفته است که در آن صورت، جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از همپیمان خود، پایگاه‌های ناتو در ترکیه را هدف قرار خواهد داد.

برخی وب‌سایت‌های اوپوزیسیون سوریه نیز در روزهای اخیر از «تهدید ایران علیه ترکیه برای دفاع از سوریه» سخن گفته بودند.

در زمینه شدت گرفتن نگرانی‌ها از وخیم شدن اوضاع در مناسبات ترکیه با سوریه است که برخی از ناظران در اسرائیل می‌گویند که مناسبات بحرانی ۱۳ ماه اخیر میان ترکیه با اسرائیل، به ناگهان، به میزان محسوسی رو به بهبود نهاده است و رهبران اسرائیل و ترکیه برای نزدیک شدن دوباره به یکدیگر، در روزهای اخیر اقدامات حسن نیتی در قبال هم نشان دادند، و از جمله، با فشار دولت ترکیه، سازمان آی.اچ.اچ اعزام کشتی «ماوی مرمره» در چارچوب کشتی‌های زیرچتر «ناوگان آزادی دو» به سوی غزه را لغو کرده است.

در این میان، بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، از هنگام برپایی سه اردوگاه آوارگان در منطقه «ختای» در خاک ترکیه برای برقراری امکانات اولیه زندگی جهت پناهندگان سوری، بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ سوری وارد خاک ترکیه شدند.

سیل گریز مردم سوریه به ترکیه از زمانی آغاز شد که ساکنان شهرک چند هزار نفری «جسرالشغور» در شمال سوریه به خیزش مردمی کشورشان پیوستند.

به گفته اوپوزیسیون سوریه، ارتش این کشور به فرمان بشار اسد، رئیس‌جمهور حکومتی که در سه ماه و نیم اخیر بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از مردم سوریه را کشته است، با ورود به شهرک «جسرالشغور»، کشتار و ویرانی عظیمی را ایجاد کرده است.

اکثر گریختگان به ترکیه، از ساکنان «جسرالشغور» و روستاهای اطراف آن هستند.

بسیاری از آنها در سه هفته اخیر در چادرهایی درنزدیکی مرز با ترکیه زندگی می‌کردند ولی هنوز وارد خاک ترکیه نشده بودند.

پنجشنبه گذشته هنگامی که شماری از تانک‌ها و نفربرهای زرهی ارتش سوریه وارد منطقه مرزی شدند، و تک‌تیراندازهای ارتش سوریه به روی پشت بام منازل روستاییان نزدیکی مرز رفتند و شروع به تیراندازی به اطراف کردند، روستاییان پناه برده به چادرها، شتابان پا به فرار نهادند و وارد خاک ترکیه شدند.

تا شامگاه آن روز تنها در چند ساعت، یک هزار و ۵۰۰ سوری دیگر، که اکثر آنها کودکان و زنان بودند، به آوارگان پیشین در اردوگاه‌ها در ترکیه پیوستند.

از هنگام حضور چشمگیر نظامیان سوری در این خط مرزی، دیگر هیچ سوری نتوانسته است که وارد خاک ترکیه شود.

همه شواهد نشان می‌دهد که گریز سوری‌ها از کشورشان تغییر مسیر داده است و در سه روز اخیر، آن شمار از مردم سوریه که از امکانات اولیه‌ای برخوردار هستند، خود را به مرز لبنان می‌رسانند و از هر راه و بی‌راهه‌ای وارد خاک لبنان می‌شوند.

تا روز جمعه شمار سوری‌های گریخته به لبنان از پنج هزار نفر فراتر رفته بود و این شمار از جمعه به میزان محسوسی افزایش یافته است.

در همین حال یک نماینده ارشد نخست‌وزیر کویت شنبه در جریان دیدار از پناهندگان سوری در خاک ترکیه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «یورو نیوز»، حکومت سوریه را به شیوه بی‌سابقه‌ای مورد انتقاد قرارداد، و گفت اگر اسرائیل تنها یک محمد الدوره را کشت، سوریه صدها کودک و نوجوان را کشته و جنایاتی که کرده است، هزار بار بی‌شرمانه‌تر از هر جنایتی است که اعراب تا کنون به اسرائیل نسبت می‌دادند.

معاون نخست‌وزیر سوریه شنبه در مصاحبه‌ای با خانم هالا گورانی از شبکه سی.ان.ان مدعی شد که سوری‌های گریخته به ترکیه، در صورت بازگشت، در امان خواهند بود؛ ادعایی که کمتر کسی از سوری‌ها در منطقه «ختای» در ترکیه آن را باور دارد.
XS
SM
MD
LG