لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

برنارد تومیچ ۱۸ ساله، شگفتی‌ساز ویمبلدون ۲۰۱۱


برنارد تومیچ، نفر شماره ۱۵۸ جهان، موفق شد رابین سودرلینگ را در عین ناباوری از گردونه رقابت‌ها خارج کند.
برنارد تومیچ، نفر شماره ۱۵۸ جهان، موفق شد رابین سودرلینگ را در عین ناباوری از گردونه رقابت‌ها خارج کند.
از رقابت‌های روز شنبه در مهم‌ترین رویداد تنیس جهان، راجر فدرر، رافائل نادال و نوواک جوکوویچ غلبه بر رقبای خود به دور بعد راه یافتند.

اما شگفتی‌ساز روز سوم رقابت‌ها، نفر شماره ۱۵۸ جهان بود که موفق شد رابین سودرلینگ را در عین ناباوری از گردونه رقابت‌ها خارج کند.

بازیکنی که برای ورود به ویمبلدون ۲۰۱۱ در رقابت‌های گزینشی شرکت کرده بود و حتی در رتبه‌بندی آن مسابقات نیز جایی بین ۳۲ بخت اصلی نداشت!

برتری فدرر و نادال

راجر فدرر موفق شد در سه ست پیاپی رقیب دیرینه‌اش دیوید نلبندیان آرژانتینی را از پیش رو بردارد.

نلبندیان که به تازگی از بند مصدومیت رسته، در این بازی نیز از ناحیه کشاله راست احساس ناراحتی می‌کرد.

رقیب بعدی فدرر، میخاییل یوژنی از روسیه است.

دیدار رافائل نادال قهرمان فصل پیش مسابقات و ژیل مولر لوکزامبورگی که روز جمعه به دلیل بارش باران متوقف شده بود، روز شنبه پیگیری شد. نادال ست نخست را با پیروزی در تای بریک به پایان برده بود.

در روز شنبه باز هم بازی به تای برک کشیده شد و مجدداً نادال پیروز شد. دو تای پرک پیاپی، آن هم مقابل تنیس بازی که با کارت سفید به ویمبلدون ۲۰۱۱ راه یافته بود! مولر در رده ۹۲ جهان قرار دارد اما مرد شماره یک را به شدت آزار داد.

گرچه در ست سوم برتری ۶-۰ به نام تنیس باز چپ‌دست اسپانیایی به ثبت رسید. نادال حالا باید با خوان مارتین دل پوترو بازی کند که روز به روز آماده‌تر و مصمم‌تر نشان می‌دهد.

جوکوویچ راکتش را شکست

نوواک جوکوویچ مرد شماره ۲ تنیس جهان برای کسب یک پیروزی آسان پا به کورت اصلی گذاشته بود.

او و تماشاگران حاضر در ورزشگاه، تصورش را هم نمی‌کردند که تنیس باز رو به فراموشی اهل قبرس، این چنین قبراق و سرپنجه بازی کند.

مارکوس باغداتیس ست اول را ۶-۴ باخت اما ست دوم را با همین نتیجه برنده شد. اعصاب جوکوویچ کاملاً به هم ریخته بود و متقابلاً باغداتیس که خود در انگلستان زندگی می‌کند فقط می‌خندید و گاهی قهقهه می‌زد.

جوکوویچ وقتی سایه شکست را احساس کرد، چنان برافروخته شد که حتی راکت خود را چهار مرتبه به کورت کوبید و به طور کامل آن را شکست.

ست سوم و چهارم نیز بازی فوق العاده دشواری برای تنیس باز صربستانی بود و حمایت کامل تماشاگران از باغداتیس نیز او را بیش از پیش عصبی می‌کرد.

۱۴ سرویس بدون بازگشت از باغداتیس و شکستن مکرر ست پوئینت‌های جوکوویچ، عملکرد درخشانی از او در این بازی به جا گذاشت.

نوواک جوکوویچ با این پیروزی که در ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه طاقت‌فرسا رقم خورد، در گام بعدی باید با مایکل لودرا ۳۱ ساله از فرانسه روبه‌رو خواهد شد.

این تنیس‌باز کهنه کار در سال ۲۰۰۷ ویمبلدون دو نفره را به اتفاق آرنولد کلمان و با غلبه بر برادران برایان از آمریکا فتح کرد.

تومیچ، شگفتی‌ساز مرحله سوم

پسرک شگفتی‌ساز ۱۹۴ سانتیمتری، پدر و مادری کروات و بوسنیایی دارد. در آلمان به دنیا آمده و ملیت خودش استرالیایی است.

زیرا پس از پایان جنگ، خانواده‌اش در آلمان بیم بازگردانده شدن داشتند و ناگزیر تن به مهاجرتی دیگر دادند. جایی که او پس از بروز استعدادش در تنیس، به خویشاوندان نادیده‌اش در بالکان وعده داد اگر ثروتمند شود برایشان آسمانخراش خواهد خرید.

او از اعماق آماتوریسم، ناگهان به قله تنیس جهان پرتاب شده است و حتی حذف او در مرحله بعدی نیز مانع از ارتقای چشمگیرش در رنکینگ ماه آینده نخواهد شد.

برنارد تومیچ برای راهیابی به ویمبلدون موفق شد بر سباستین رایشیک از آلمان، روبرت فرح از کلمبیا و ژان رنه لیسنار از فرانسه غلبه کند.

در ویمبلدون، ابتدا نیکولای داویدنکو شماره ۳ سابق جهان را ۳-۰ شکست داد. سپس در ۵ ست بر ایگور آندریف شماره ۱۸ پیشبن چیره شد.

عملکرد این جوان بی‌تجربه در شرایطی که ۲-۰ از حریف خود عقب بود، ستودنی و غیر قابل باور جلوه می‌کرد.

او سپس بخت شماره ۵ بازی‌ها رابین سودرلینگ سوئدی را ۳-۰ از پیش رو برداشت. سودرلینگ بین حذف شده‌ها، تاکنون بالا‌ترین رتبه را دارد و چهار نفر بر‌تر هنوز در جدول حضور دارند.

برنارد تومیچ حالا باید با ژاوی مالیس از بلژیک روبه‌رو شود و در صورت برتری، به احتمال فراوان به مصاف نوواک جوکوویچ خواهد رفت.
XS
SM
MD
LG