لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

حکم زندان برای یک شهروند ترک‌تبار آمریکایی به ظن نقض قوانین مرتبط با ایران


رئیس یک شرکت فلزات در نیویورک، که مظنون به تلاش برای صدور پودر فلزی با کاربرد در صنایع موشکی به ایران است، به چهار سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردال کویومچو، ۴۵ ساله، روز پنجشنبه ۱۶ شهریور در دادگاهی در بروکلین به خاطر نقض قوانین آمریکا به زندان محکوم شد.

پاتریک مولن وکیل اردال کویومچو پس از صدور حکم دادگاه گفت: «بدیهی است که امروز از حکم دادگاه مأیوس شدیم و به دنبال گزینه‌های در دسترس خواهیم بود.»

دادستان‌های آمریکا در کیفرخواست خود، اردال کویومچو، مدیرعامل شرکت «گلوبال متالورژی ال‌ال‌سی» را متهم کرده‌اند که در تلاش بوده بیش از ۴۵۰ گرم پودر فلز کبالت- نیکل به ایران صادر کند. ماده‌ای که می‌تواند در صنایع هوا-فضا، صنایع موشکی و هسته‌ای کاربرد داشته باشد.

دولت آمریکا برای جلوگیری از گسترش سلاح‌ هسته‌ای صادرات این پودر را منوط به اخذ مجوز از وزرات خزانه‌داری کرده است.

به گفته دادستان‌ها اردال کویومچو که تابعیت آمریکایی و تبار ترکیه‌ای دارد با همدستی فرد دیگری مقصد نهایی را مخفی کرده و قصد داشته‌اند از طریق ترکیه آن را به ایران صادر کنند.

آمریکا که با برنامه موشکی و هسته‌ای ایران مخالف بوده، در چارچوب برجام توافق کرد بخشی از تحریم‌های ایران را که مرتبط با برنامه هسته‌ای است، برچیند.

با این حال آمریکا در زمینه‌های دیگر و از جمله صنایع نظامی ایران را در فهرست تحریم‌های خود دارد.

برنامه موشک‌های بالستیک ایران مورد انتقاد شدید آمریکاست و مقام‌های دولت دونالد ترامپ اصرار ایران به پیگیری آزمایش‌های موشکی را نقض روح برجام می‌دانند اما ایران می‌گوید طبق قطعنامه شورای امنیت از آزمایش موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده، منع نشده است.

گرچه دولت آمریکا تاکنون دو بار پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تأیید کرده اما هر دو بار تحریم‌های دیگری را در ارتباط با برنامه موشکی ایران در نظر گرفته است.

در مقابل وضع این تحریم‌ها مقام‌های دولتی و نظامی ایران بارها بر گسترش برنامه دفاعی و موشکی کشور تأکید کرده‌اند و اخیراً نیز وزیر دفاع ایران تصریح کرده که وزارت دفاع مکلف به «افزایش قابلیت‌های توان موشکی در قالب برنامه‌های مصوب» است و «دولت دوازدهم این رویکرد را ادامه خواهد داد».

XS
SM
MD
LG