لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

ناصر مکارم شیرازی سفر بدون ویزا به عراق را «حرام» اعلام کرد


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه قم، در آستانه مراسم عزاداری اربعین سفر بدون گذرنامه ویزا به کربلا را «حرام» اعلام کرد.

این مرجع تقلید که فتواهای زیاد و بعضا پرحاشیه‌ای در امور اجتماعی دارد روز چهارشنبه ۱۵ آبان گفت هم‌اکنون ۱۵هزار نفر زائر بدون گذرنامه و ویزا در مرز ایران و عراق حضور دارند.

ناصر مکارم شیرازی شیرازی با بیان اینکه «زائران اربعین مراقب باشند در این سفر مستحب کارهای خلاف انجام نشود» گفت: «چرا بدون رعایت قوانین به سمت مرزها می‌روید و آنجا راه را برای دیگران هم تنگ می‌کنید... متاسفانه گاهی از آن چیزهایی که سرمایه عظمت ماست سوء استفاه می‌کنیم و برای انجام کارهای مستحب دچار کارهای حرام می‌شویم».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی اظهار داشت: «ما گفتیم که سفر بدون ویزا حرام است و نباید برای یک کار مستحب کاری حرام انجام داد ولی متأسفانه باز شاهد بودیم که جمعیت زیادی بدون ویزا به مرز رفتند در حالی که نباید اقدامی برخلاف قانون و مقررات صورت گیرد».

دهها هزار زائر ایرانی در آستانه مراسم اربعین، چهلم کشته شدن امام سوم شیعیان، به سوی کربلا روانه‌ شده‌اند. در این میان مقام‌های ایرانی و عراقی بارها اعلام کرده‌اند که افراد بدون روادید حق عبور از مرز را ندارند و در صورت عبور از مرز، پلیس عراق آنها را دستگیر می‌کند.

متقاضیان سفر به عراق برای دریافت ویزای زیارتی دو هفته‌ای باید به دفا‌تر خدمات زیارتی مراجعه کرده و از طریق نمایندگی‌های عراق در قم، ایلام، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، کرمان، یزد، ساری، خرمشهر،مشهد، اهواز، کرمانشاه و تهران برای آنها ویزای گروهی صادر می‌شود.

وزارت کشور عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است با زائران خارجی که به‌صورت غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند برخورد می‌شود.

در همین حال گزارش‌های متعددی از صدور ویزا‌های جعلی برای صدها نفر از متقاضیان منتشر شده که منجر به دستگیری آنها در مرز ایران یا در عراق شده است.

محسن فتحی‌زاده، فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی، روز ۲۳ آبان از افزایش افراد بدون روادید در مرز خبر داد و گفت شماری از آنها توسط پلیس ایران و تعدادی هم توسط پلیس عراق دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG