لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

هشدار یک نماینده مجلس درباره آلودگی خزر و خطر انقراض آبزیان


تالش ساحل دریای خزر
تالش ساحل دریای خزر

نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس نسبت به آلودگی دریای خزر و خطر انقراض آبزیان در این دریا هشدار داد.

ولی‌الله نانواکناری روز جمعه، هشتم دی‌ماه به خبرگزاری فارس گفت‌: «در سال ۸۴ حدود ۶ هزار تن خاویار از دریای مازندران صادر می‌شد ولی امروز هیچ خاویاری از دریای خزر صادر نمی‌شود که دلیل این وضعیت آن را وزیر کشور باید جواب دهد، این موضوع را طرح سؤال می‌کنیم تا پاسخگو باشند».

اظهارات این نماینده در حالی‌ است که رئیسان جمهوری پنج کشور حاشیه دریای خزر در سال ۲۰۱۰ در باکو، صید تجاری ماهیان خاویاری را برای پنج سال ممنوع اعلام کردند این ممنوعیت تا سال ۲۰۱۸ تمدید شده است.

این نماینده مجلس در عین حال با اشاره به مشکل پسماندها در استان مازندان گفت: «حجم بسیار بالای زباله نه تنها در بابلسر و فریدونکنار بلکه در آمل، بابل، ساری، نوشهر و محمودآباد هم وجود دارد که متولی ساماندهی آن وزارت کشور است، در این‌باره طرح س<ال هم انجام شده و منتظر پاسخ وزارت کشور هستیم».

به گفته نماینده بابلسر و فریدونکنار گونه‌های آبزی در دریای مازندران منقرض شده‌اند و «ماهی کپور و آزاد دیگر وجود ندارد و خاویار تقریبا به صفر رسیده است».

سال‌هاست که فعالان محیط زیست نسبت به ورود پساب‌های صنعتی و شهری، و همچنین حفر صدها چاه نفت از سوی پنج کشور ساحلی خزر هشدار می‌دهند.

به اعتقاد غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس، با وجود انعقاد پروتکل‌های زیست‌محیطی میان کشورهای ساحلی خزر، کشورهای عضو و از جمله ایران این توافق‌ها را رعایت نمی‌کنند.

نماینده رشت با انتقاد از بی‌توجهی به دریای خزر، گفته است که این دریاچه «به حوضچه‌ای از فاضلاب» تبدیل شده است.

بنا بر اعلام این نماینده مجلس در نمونه‌گیری‌ها، مرگ و میر آبزیان خزر به علت آلودگی تایید شده و گونه‌های جانوری در معرض انقراض هستند. او خواستار دخالت سازمان‌های جهانی برای حفظ خزر شده است.

در همین ارتباط ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران نیز اظهار داشته که آلودگی دریای خزر به حدی رسیده که دیگر آبزیان قادر به ادامه حیات در آن نیستند.

به گفته عطا شاکری متخصص ژئوشیمی زیست محیطی بر اساس اعلام کنوانسیون دریای خزر سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ تن آلودگی شهری و صنعتی از ۵ کشور عضو این کنوانسیون وارد دریای خزر می‌شود که روسیه با ۸۳ درصد بالاترین سهم را در آلودگی دارد. ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عطا شاکری با بیان اینکه بیشترین آلودگی از جانب ایران مربوط به سموم است، گفت «در بدن ماهی های سواحل ایران هنوز دت ت و جیوه یافت می‌شود.»

موسسه بین‌المللی مطالعات خزر، مهر، خانه ملت، فارس، رادیو گفت‌وگو، ایرنا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG