لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

فهرست واردکنندگان با ارز دولتی، بدون واردکنندگان خودرو، منتشر شد


بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه، دهم تیرماه، فهرست شرکت‌هایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کرده‌اند منتشر کرد؛ با این حال جای نام واردکنندگان خودرو، لوازم یدکی و شماری از واردکنندگان لوازم خانگی در این فهرست خالی است.

در فهرست منتشر شده، شرکت‌هایی هست که با ارز دولتی کالایی کاملا غیرمرتبط با حوزه فعالیت خود وارد کرده‌اند.

پیش از این محمد شریعتمداری، وزیر و صنعت و معدن، از انتشار این فهرست خودداری کرده و گفته بود که این کار «جنگ با بخش خصوصی» است.

با این حال پس از فشار رسانه‌ها و حمایت حسن روحانی، رئیس جمهور، از انتشار نام دریافت‌کنندگان ارز دولتی، روز شنبه وزیر صنعت از موضع خود عقب‌نشینی کرد و از بانک مرکزی خواست این فهرست را منتشر کند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، پیش از این برای «مبارزه با فساد» اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات موبایل را منتشر کرده بود. پس از انتشار این فهرست مشخص شد بسیاری از این شرکت‌ها موبایل‌های وارداتی خود را با ارز آزاد فروخته‌اند.

از سوی دیگر به گفته وزیر ارتباطات در حالی که این شرکت‌ها ۲۲۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند تنها ۷۵ میلیون یورو واردات گوشی داشته‌اند.

در فهرستی که بانک مرکزی ایران روز یکشنبه منتشر کرد به واردکنندگان خودرو و همچنین لوازم یدکی اشاره نشده و فهرست واردکنندگان لوزام خانگی کامل نیست.

در فهرست منتشر شده بانک مرکزی شرکتی چون «پترو یاس» که در حوزه نفتی فعالیت می‌کند، با ارز ۴۲۰۰ تومانی خوراک دام وارد کرده است. شرکت «رهروان خودرو» با ارز دولتی چای وارد کرده، و شرکت «رایانه همراه کیان» که در زمینه گوشی‌های همراه فعال است با ارز دولتی چای‌ساز و قهوه‌ساز وارد کرده است.

همچنین شرکت «شایان خودرو اداک» با ارز دریافتی کاغذ A۴ به کشور وارد کرده است.

در آستانه خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق بین‌المللی برجام، بازار ارز و سکه در ایران متلاطم شد.

دولت حسن روحانی برای مقابله با آشفتگی بازار ارز، پیش از خروج آمریکا از برجام، خرید و فروش ارز را ممنوع اعلام کرد و از واردکنندگان خواست برای واردات ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند.

همین اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی باعث شد بسیاری از شرکت‌ها کالاها را با ارز دولتی وارد کرده، اما با با نرخ بازار آزاد به بازار عرضه کنند.

به گفته مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، در دو ماهه اول سال جاری ۲۰ میلیارد دلار برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند که نسبت به سال گذشته هشت میلیارد افزایش را نشان می دهد.

آن طور که ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی تصویری و تلفن همراه، گفته است، برخی از شرکت‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تلفن همراه وارد کرده‌اند هیچ سابقه‌ای در این زمینه نداشته‌ یا تازه‌‌تاسیس هستند.

در فهرستی که وزیر ارتباطات منتشر کرد یک شرکت دام و طیور با ارز دولتی گوشی موبایل وارد کرده بود.

منابع: وبسایت بانک مرکزی، وبسایت وزارت صنعت و معدن، ایرنا، خانه ملت، ایسنا، روزنامه شرق، رادیوفردا/ ح. ر./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG