لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

حسن روحانی: دولت نه استعفاء می‌دهد و نه کنار می‌کشد


 حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران
 حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ششم تیرماه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران گفت که «دولت نه استعفاء می‌دهد و نه کنار می‌کشد».

در روزهای اخیر برخی از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی و همچنین مخالفان دولت پیشنهاد استعفای وی برای عبور از شرایط کنونی کشور را مطرح کرده‌اند. در عین حال برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند که ممکن است طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری را به مجلس ببرند.

حسن روحانی که دولتش این روزها با اعتراض‌ها به بی‌ثباتی اقتصادی و ارزی ناشی از خروج آمریکا از برجام دست به گریبان است، در نشست مدیران ارشد دولت، خواستار همسویی قوای سه‌گانه برای برون‌رفت از این شرایط شد.

رئیس‌جمهوری ایران با مرور شکل‌گیری برجام و اکنون خروج آمریکا از این توافق، اظهار داشت که سه راه پیش‌رو است. راه اول به گفته او «تسلیم» و تغییر برجام مطابق میل دولت دونالد ترامپ است. روحانی راه دوم را ادامه اختلافات داخلی و ایستادگی در برابر فشارهای آمریکا دانست و راه سوم و کم‌هزینه‌تر را کنار گذاشتن اختلاف داخلی و مدیریت سطح توقعات و مقاومت در برابر فشارهای آمریکا عنوان کرد.

وی دو راه اول را رد کرد و خواستار در پیش گرفتن راه‌حل سوم شد.

ارزیابی سخنرانی حسن روحانی درباره ادامه کار دولتش در گفت‌وگو با مرتضی کاظمیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:54 0:00
لینک مستقیم

آقای روحانی می‌گوید: «دولت به عنوان نماینده مردم و اینجانب به عنوان کسی که تا دیروز می‌گفت متکی به ۲۴ میلیون رأی هستم و امروز متکی به ۸۱ میلیون ایرانی هستم می‌گویم ما باید دقیقا آنچه را منافع ملی تقاضا می‌کند انتخاب و با هماهنگی قوای دیگر حرکت کنیم».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که انتخابات تازه‌ای در ایران برگزار نشده است تا نشان دهد که آقای روحانی از چه میزان پشتیبانی مردم ایران برخوردار است؛ با این حال یکی از شعارهای مهم در اعتراض‌های دی‌ماه پارسال، «اصلاح‌طلب، اصولگرا/ دیگه تمومه ماجرا» بود که به معنای عبور از جریان‌های سیاسی موجود در جمهوری اسلامی است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «‌امروز دولت و من به عنوان رئیس‌جمهور و نماینده ملت، دست همه را می‌بوسم و در برابر همه آحاد ملت و جناح‌ها، حتی آنها که بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند، خم می‌شوم و دست همه آنها را می‌بوسم».

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه، دستگاه‌های دولتی را به اتخاذ تدابیر ریاضتی و پرهیز از ریخت‌وپاش فراخواند.

وی از جمله گفت: «در سال ۹۷ سفرهای خارجی نباید مثل سال‌های ۹۵ و ۹۶ باشد و اگر هیأتی سال‌های قبل پنج نفره بود امسال باید به دو نفر کاهش یابد، و اگر با بلیت فرست‌کلاس و تجاری به سفر می‌رفتیم باید اکنون با بلیت اکونومی برویم تا مردم ببینند که ما تغییر را از خودمان شروع کرده‌ایم که در چنین شرایطی مردم هم می‌ایستند».

در روزهای اخیر بازار ارز و سکه در ایران به شدت ملتهب شد به‌ طوری‌که بهای دلار به مرز ۹ هزار تومان و بهای سکه به مرز سه میلیون تومان رسید.

این نوسانات شدید همراه با اعلام ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور با واکنش گسترده و اعتراض کسبه و بازاریان تهران همراه شده است.

در این شرایط بود که یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، گفت که «به نظر می‌رسد اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره خواهد شد».

پیش از این، ابراهیم پورمختار نماینده اصولگرا در مجلس و حسین الله‌‌کرم، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله، هم خواستار سپردن کشور به یک رئیس‌جمهوری نظامی شده بودند.

به موازات این اظهارت امیرخجسته یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر دولت نتواند «برنامه‌های خود را برای مقابله با توطئه‌های دشمن در جنگ اقتصادی را به مجلس ارائه کند» نمایندگان عدم کفایت رئیس‌جمهوری را پیگیری خواهند کرد.

اما حسین موسویان مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای و نزدیک به حسن روحانی، از زاویه‌ای متفاوت پیشنهاد استعفای دولت را مطرح کرده بود.

آقای موسویان با اشاره به فشارهای وارد شده به دولت و «خائن» خواندن محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، «استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس» را پیشنهاد کرده بود تا به گفته او «(وضع) اقتصادی فعلی مردم و منافع کلان ملی کشور دو قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح‌های سیاسی داخلی» نشود که تلویحا به واگذاری امور به جناح مورد قبول رهبر جمهوری اسلامی دلالت داشت.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، همشهری، ایسنا، فرارو و رادیو فردا
ح.ر
XS
SM
MD
LG