لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

«۱۳۰ هزار هکتار» از فضاهای مسکونی در بافت فرسوده هستند


شهروندان تهرانی پس از زمین‌لرزه شب را بیرون از خانه‌ها سپری کردند
شهروندان تهرانی پس از زمین‌لرزه شب را بیرون از خانه‌ها سپری کردند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس می‌گوید بودجه دولت برای رسیدگی به بافت‌های فرسوده در سال ۹۷ ناچیز است.

به گزارش فارس، صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، اظهار داشت پهنه بافت‌های فرسوده و فضاهای ناکارآمد در ایران بسیار است و بودجه‌ کافی برای اصلاح این وضعیت وجود ندارد.

به گفته این نماینده مجلس ۱۳۰ هزار هکتار از فضاهای مسکونی و عمومی بافت فرسوده و ناکارآمد دارند.

روز شنبه دوم دی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تأکید کرد که ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور «بدمسکن» هستند که تعبیر دیگری از اسکان در بافت‌های فرسوده است.

در پی زمین‌لرزه‌های اخیر در سطح ایران و زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری تهران در هفته گذشته، بار دیگر مقاومت ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری هنگام زمین‌لرزه در کانون توجه رسانه‌ها و مسئولان بود.

در زمین‌لرزه اخیر تهران، که به گفته شماری مانور واقعی زلزله بود، رفت‌و آمد در بسیاری از خیابان‌های تهران و بزرگرا‌ه‌ها مختل شد و خودروهای امدادی برای کمک‌رسانی با مشکل روبه‌رو بودند. همچنین صف‌های طویلی در پمپ بنزین‌ها ایجاد شد. بسیاری از مردم نیز شب را در خیابان‌ها گذراندند.

آنچنان که که مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته است در اثر وقوع زلزله قدرتمند در تهران «حدود ۳۰۰ هزار ساختمان تخریب شده و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر تحت تاثیر قرار می‌گیرند».

به گفته علی بیت‌اللهی مدیربخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بلوک ساختمانی در تهران ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد.

مدیربخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرده است ‌حوادث پس از زمین‌لرزه از جمله آتش‌سوزی خطوط گاز و نفت ممکن است قربانیان بسیاری به تلفات زلزله اضافه کند.

در همین حال روزنامه‌های روز شنبه، زمین‌لرزه‌ تهران و نبود آمادگی این شهر را مورد توجه قرار دادند.

به نوشته روزنامه خراسان دو دهه پیش پژوهش «سازمان تحقیقات حوادث غیر مترقبه ژاپن» که به نام «جایکا» شهرت دارد، پیش‌بینی کرد «انرژی تخلیه شده از گسل مشاء فشم ۸ ریشتر، گسل شمال تهران ۷٫۲ ریشتر و گسل ری نزدیک به ۷ ریشتر است.»

روزنامه شهروند نیز از قول محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نوشت: «تهران ۱۰۵ سوله مدیریت بحران دارد که تنها برای حجم کشته و زخمی در حد ۳۰۰هزار نفر است.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فارس، مهر، ایسنا، خانه ملت، و روزنامه‌های خراسان، شهروند؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG