لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

پرونده حضور زنان در ورزشگاه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید


 حمایت از ورود زنان ایرانی به استادیوم‌ها در المپیک ریو
حمایت از ورود زنان ایرانی به استادیوم‌ها در المپیک ریو

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید موضوع حضور زنان در ورزشگاه در این شورا در حال بررسی است.

به گزارش ایسنا، زهرا آیت‌اللهی در این باره گفت: «در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، افراد با دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه حضور یافتند. در پایان این جلسه با مشخص شدن پیچیدگی‌هایی که در این خصوص وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که تصمیم‌گیری در این مورد آن‌قدرها هم ساده نیست.»

وی با اشاره به اینکه موضوع حضور زنان در در ورزشگاه‌ها ابعاد مختلفی دارد، گفت شورای فرهنگی احتماعی زنان و خانواده درباره این موضوع مصوبه‌‌ای قطعی خواهد داد.

موضوع ورود زنان به وزرشگاه‌ها سال‌هاست که به معضلی برای ورزش ایران و دولت‌ها تبدیل شده است. گروهی از زنان در سال ۲۰۰۶ در بازی مقدماتی جام جهانی با بحرین توانستند در ورزشگاه حضور یابند. رئیس جمهور وقت، محمد خاتمی، نیز در این بازی حضور داشت.

محمود احمدی‌نژاد نیز در سال ۱۳۸۵ طی نامه‌ای به سازمان تربیت بدنی خواستار تسهیل حضور زنان در استادیوم‌ها شد. در پی آن بود که چندین تن از مراجع قم، از جمله فاضل لنکرانی، ميرزا جواد تبريزی، مکارم شیرازی و‌ مصباح یزدی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مخالفت کردند.

این وضعیت باعث شد که شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی به ایران هشدار بدهند که در صورت حذف زنان از ورزشگاه، ایران با محرومیت مواجه می‌شود.

از این رو در برخی از رقابت‌های بین‌المللی شمار اندکی از زنان به صورت گزینشی و کنترل شده در وزرشگاه‌ها اجازه ورود پیدا کردند.

با وجود ممانعت از ورود زنان به ورزشگا‌ه‌ها دخترانی هم بود‌ه‌اند که با ظاهری مردانه موفق به تماشای بازی مورد علاقه خود شده‌اند.

همچنین کارزارهای مختلفی هم در سا‌ل‌های اخیر برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها و رفع تبعیض جنسیتی در ورزش ایران به‌راه افتاده است.

در مردادماه سال ۱۳۹۶ برنامه پرمخاطب ۹۰، اقدام به یک نظرسنجی کرد که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند. از میان پنج مطالبه برای ورزش ایران، «ورود زنان به ورزشگاه‌ها» با ۳۳ درصد بیشترین خواست مخاطبان بود.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی با اذعان به اینکه «حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک خواسته» است، گفته است که «عده‌ای جلوی ورود زنان به استادیوم‌ها را گرفتند.»

از سوی دیگر در دیدار شماری از اعضای جامعه ورزشی ایران با حسن روحانی این ورزشکاران از موافقت حسن روحانی با حضور ورزشگاه‌های سخن گفته‌اند؛ با این حال در این دولت هم موانع قبلی همچنان پابرجاست و تنها در برخی رقابت‌های بین‌المللی مانند والیبال زنان به صورت محدود به ورزشگاه راه یافتند.

شهیندخت مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت اول حسن روحانی یکی از مدافعان طرفدار حضور زنان در استادیوم‌ها بود که با حملات تند زنان اصولگرا و نشریه‌هایی چون یالثارات مواجه بوده است.

مخالفت با حضور زنان گاهی به خاطر منع شرعی و گاهی از سوی محافظه‌کاران تحت عنوان نبود زیرساخت مناسب صورت می‌گیرد.

زهرا آیت اللهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه ۲۸ مهرماه فرهنگی، درباره این باره گفت: «اگر بخواهیم شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم حتما باید زیرساخت‌های لازم مثل سالن‌های مناسب و وسایل حمل و نقل ایمن برای تسهیل رفت و آمد زنان وجود داشته باشد. برای مثال اگر در مسابقه‌ای تماشاگران هجوم بیاورند و آسیبی به وسایل حمل و نقل وارد کنند باید مطمئن باشیم که به زنان آسیبی وارد نمی‌شود.»

منتقدان اما نبود زیرساخت برای حضور زنان در استادیوم را نوعی بهانه‌جویی تلقی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG