لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۶

عراق به دنبال واردات برق از عربستان به جای ایران


تاسیسات برق سلیمانیه
تاسیسات برق سلیمانیه

در پی شکست مذاکرات ایران و عراق، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، وزیر نیروی کابینه خود را موظف کرد واردات برق از عربستان را در دستور کار قرار دهد.

حیدرالعبادی روز دوشنبه ۲۵ تیرماه، قاسم فهداوی، وزیر نیروی عراق، را برای مذاکره جهت واردات برق از عربستان مأمور کرد.

این دستور در حالی صادر شده که بیش از یک هفته است که در عراق تجمعاتی اعتراضی به شرایط خدمات دولتی، بیکاری و قطعی و آب و برق جریان دارد.

۱۵ تیرماه وزارت نیروی عراق اعلام کرد به دلیل دیرکرد در پرداخت بدهی‌ها، ایران صادرات برق هزار مگاواتی خود به عراق را قطع کرده است.

به گفته وزارت نیروی عراق قطع صادرات برق ایران، خاموشی‌ها در استان‌های جنوبی این کشور یعنی مناطق میسان، ذی‌‌قار و بصره را طولانی‌تر کرده است.

از همین رو قاسم فهداوی، وزیر نیروی عراق، روز جمعه ۲۲ تیرماه در رأس هیئتی به ایران سفر کرد تا درباره صادرات برق با تهران مذاکره کند. با این حال این مذاکرات به شکست انجامید.

به گفته همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، میزان بدهی عراق به ایران یک میلیارد دلار است.

معاون وزیر نیروی ایران، با این حال قطع صادرات عراق به خاطر بدهی را رد کرده گفته است از «همان زمانی که وارد پیک برق شدیم صادرات برق از ایران به عراق و دیگر کشورها به طور کامل قطع شده است.»

معاون وزیر نیروی ایران همچنین گفته است که کشورهای همسایه که برق به ایران صادر می‌کرده‌اند، خود دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی جمهوری آذربایجان دچار خاموشی شده و ۱۸۰ مگاوات صادرات خود به ایران را قطع کرده است.

وی افزود امسال واردات برق از ارمنستان از ۳۵۰ مگاوات به ۵۰ مگاوات کاهش یافته و ترکمنستان نیز به جای صادرات برق به ایران، از ایران تقاضای برق کرده است.

گرمای کم‌سابقه تابستان که به‌ویژه ایران و قفقاز را در بر گرفته باعث بالا رفتن استفاده از برق برای وسایل سرمایشی و افزایش شدید مصرف برق شده است.

در همین حال رضا اردکانیان، وزیر نیرو، روز سه‌شنبه گفت طبق قراردادی که ایران با عراق دارد، در صورت نیاز داخلی، صادرات ایران به این کشور قطع می‌شود.

وزیر نیرو افزود: «با طرف عراقی در تماس مستمر هستیم و وزیر انرژی عراق به‌تازگی در ایران بود و در جریان محدودیت‌های ما قرار دارد.»

روز دوشنبه قاسم الفهداوی وزیر نیروی عراق با اشاره به عدم استطاعت ایران جهت صدور برق، اظهار داشت که این هفته برای جایگزینی واردات برق از ایران راهی عربستان سعودی می‌شود.

عراق روزانه ۲۳ هزار مگاوات برق مصرف می‌کند که در حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ مگاوات آن را خود تامین می‌کند. ایران روزانه ۱۰۰۰ مگاوات به عراق برق صادر می‌کرد.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیروی عراق، العالم، ایرنا، ایسنا و رادیو فردا / ح.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG