لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

شمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های ضددولتی عراق به ۳ نفر رسید


برخی معترضان در بصره اقدام به آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده‌ها کردند
برخی معترضان در بصره اقدام به آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده‌ها کردند

در ادامه اعتراض‌ها به فساد و بیکاری در عراق، ۲ نفر دیگر در استان میسان کشته شدند و نخست وزیر این کشور سطح آماده‌باش امنیتی را به بالاترین حد افزایش داد.

با کشته شدن ۲ نفر در شهر العماره، مرکز استان میسان، شمار قربانیان اعتراض‌های یک هفته اخیر در جنوب عراق به ۳ کشته و ده‌ها زخمی رسیده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های پزشکی استان میسان گزارش کرده است که این دو نفر بامداد شنبه ۲۳ تیر ماه بر اثر اصابت گلوله و در جریان اعتراض‌های شبانه در العماره کشته شدند.

نخستین قربانی اعتراض‌های اخیر یکشنبه گذشته در بصره با گلوله مأموران امنیتی کشته شد.

ناآرامی‌های یک هفته اخیر که از بصره و در اعتراض به آمار بالای بیکاری، گرانی و خدمات عمومی نامناسب آغاز شد، در دو روز گذشته به برخی شهرهای دیگر، همچون نجف و کربلا، و همچنین مرکز استان‌های میسان و ذی‌قار رسید و گزارش‌هایی نیز از اعتراض‌های شبانه در بغداد منتشر شده است.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق که برای شرکت در یکی از نشست‌های ناتو به بروکسل سفر کرده بود، روز جمعه به کشورش بازگشت و مستقیما به بصره رفت.

آقای عبادی با امضای فرمانی، آماده‌باش امنیتی در عراق را به سطح «ج»، بالاترین مرحله، افزایش داده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، اینا، حیدر عبادی صبح شنبه در نشست اضطراری شورای وزارتی امنیت ملی شرکت کرد.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس گزارش کرده است که خیابان‌های شهر نجف روز شنبه شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی‌ست و خودروهای نظامی و آتش‌نشانی در خیابان‌ها و جاده‌ها در رفت‌وآمد هستند.

معترضان در نجف روز جمعه با حمله به فرودگاه این شهر مانع از فعالیت آن شدند و همچنین به دفترهای چندین حزب، از جمله «الدعوه»، حزب آقای عبادی، حمله کردند.

بنابر برخی گزارش‌ها، صبح شنبه هنوز شمار اندکی از معترضان در فرودگاه حضور داشتند اما یکی از مقام‌های این فرودگاه به آسوشیتدپرس گفته است که فرودگاه کار عادی خود را از سر گرفته است.

اعتراض‌ها از مناطق عمدتا شیعی‌نشین جنوب عراق آغاز شد و آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید پرنفوذ شیعیان در این کشور، با معترضان ابراز همبستگی کرده است.

نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه کربلا گفت که این مرجع تقلید از کوتاهی در ارائه خدمات عمومی ناراضی‌ست.

با این حال بنابر گزارش‌ها، اعتراض‌ها به شهرهای جنوبی عراق منحصر نمانده و به بغداد نیز رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شمار اندکی از تظاهرکنندگان پس از نیمه‌شب جمعه به خیابان آمدند و اعتراض آنها تا صبح شنبه ادامه یافت. رسانه‌های عراق نیز گزارش داده‌اند فراخوانی برای برگزاری تجمع در عصر شنبه منتشر شده و فضای برخی محلات بغداد امنیتی شده است.

عراق به مدت سه سال درگیر نبرد با گروه داعش بود و سال گذشته حیدر عبادی شکست داعش را در این کشور اعلام کرد. با این حال فساد اداری و سطح بسیار پائین خدمات عمومی بر نارضایتی‌ها در این کشور افزوده است.

آقای عبادی در انتخابات دو ماه پیش نتوانست به پیروزی قاطع دست یابد و ائتلافی به رهبری مقتدا صدر با شعار مقابله با فساد به پیروزی چشمگیر رسید.

بنابر آمار رسمی، نرخ بیکاری در عراق نزدیک به ۱۱ درصد است و این میزان در بین جوانان دوبرابر است. حدود ۶۰ درصد از جمعیت عراق زیر ۲۴ سال دارند.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس، رویترز، اینا و رادیو فردا / ج/س.ن
XS
SM
MD
LG