لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

پارلمان عراق خواستار بازشماری دستی آراء انتخابات اخیر این کشور شد


انتخابات پارلمانی عراق ۲۲ اردیبهشت برگزار شد.
انتخابات پارلمانی عراق ۲۲ اردیبهشت برگزار شد.

یک روز پس از آنکه نخست وزیر عراق گفت در انتخابات پارلمانی ماه گذشته تخلفات بزرگی روی داده، پارلمان این کشور به بازشماری دستی آرا رای داد.

به گزارش رویترز، این اقدام می‌تواند روند حساس تشکیل دولت جدید را با مشکلات بیشتری روبرو کند، ابهام در مورد وضعیت سیاسی را افزایش دهد و دولت و پارلمان را در برابر کمیسیون انتخابات قرار دهد که قاعدتا باید مستقل باشد.

پارلمان با تصویب متممی برای قانون انتخابات، کمیسیون عالی انتخابات را ناگزیر خواهد کرد تا شمارش مجدد آرا را با دست انجام دهد. این کمیسیون در گذشته حاضر نشده این کار را بپذیرد. پارلمان عراق در همین حال هیات رئیسه کمیسیون انتخابات را برکنار کرد و قرار است ۹ قاضی به این مقام منصوب شوند.

دو عضو پارلمان عراق به خبرگزاری رویترز گفتند، پارلمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیک شمارش آرا را که از قرار معلوم «دلیل تخلفات» بوده‌اند، در انتخابات بعدی ممنوع کرده است.

یک سخنگوی کمیسیون عالی انتخابات عراق حاضر نشد اظهار نظر کند و گفت، نمی‌تواند در این زمینه با رسانه‌ها گفت وگو کند.

شورای عالی قضایی عراق که بالاترین مرجع قضایی کشور است در روزهای اخیر اعلام کرد دستگاه قضایی نمی‌تواند کمیسیون عالی انتخابات را به شمارش دستی آرا موظف کند چون در قانون استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی منظور شده است. یک سخنگوی شورای عالی قضایی روز چهارشنبه به رویترز گفت اکنون که پارلمان قانون را تغییر داده دیگر چنین موضوعی در بین نیست.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش می‌دهد که ۱۷۳ عضو از مجموع ۳۲۸ عضو پارلمانی که به زودی دوره کار آن به پایان می‌رسد در واکنش به گزارش‌ها و اتهامات مربوط به تقلب روز چهارشنبه رای دادند که حدود ۱۱ میلیون رای مجددا و با دست شمرده شود.

با وجودی که مذاکرات در مورد تشکیل دولت آینده عراق در جریان بوده ولی از زمان پیروزی ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی ماه گذشته ابهام و سردرگمی بر این کشور حاکم شده است.

از زمان برگزاری انتخابات بسیاری از سیاستمداران قدیمی که با رای مردم که خواهان تغییر هستند کنار گذاشته شدند به نتایج آعتراض کرده و خواستار بازشماری آرا شدند.

به گفته نهادهای امنیتی عراق که دستگاه‌های الکترونیک شماری آرا را آزمایش کرده‌اند به نظر می‌رسد که این دستگاه‌ها نتایج مختلفی ارائه می‌دهند و این اشکال فنی می‌تواند ادعاهای متعدد در مورد وقوع تقلب را توجیه کند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ش.ر
XS
SM
MD
LG