لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

دستکم ۴۰ کشته در حملات انتحاری کابل


 یکی از زخمی‌های حملات انتحاری روز پنجشنبه کابل
یکی از زخمی‌های حملات انتحاری روز پنجشنبه کابل

رسانه‌های افغانستان اعلام کردند در پی چند حمله انتحاری به یک مرکز فرهنگی و خبرگزاری صدای افغان (آوا) در غرب کابل دستکم ۴۰ تن کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت انجام این حملات را بر عهده گرفته است.

بر پایه گزارش «شبکه طلوع»، مهاجمان ابتدا نگهبان مرکز فرهنگی «تبیان» متعلق به شیعیان، را به ضرب گلوله کشتند و سپس این مرکز را منفجر کردند. شمار مهاجمان انتحاری دو یا سه تن اعلام شده است.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) که دفتر آن در پی این حملات به‌شدت آسیب دیده است در گزارشی نوشت: «صبح امروز حوالی ساعت ۹:۵۰ دقیقه به وقت محلی، نخست، یک حمله‌کننده انتحاری بر دفتر خبرگزاری صدای افغان و مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان حمله کرد. دقایقی پس از آن، حمله انتحاری دوم صورت گرفت و هنگامی که آمبولانس‌ها در حال انتقال شهدا و مجروحین بودند، سومین حمله نیز صورت گرفته است».

خبرگزاری «آریانا»‌ هم گزارش داد که سه خبرنگار افغان در میان کشته‌شدگان هستند. با این حال، نصرت رحیمی، سخنگوی معاون وزیر کشور افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف حمله، مرکز فرهنگی تبیان متعلق به شیعیان بوده است. به گفته این مقام افغان، سه انفجار در این مرکز رخ داده است.

سخنگوی معاون وزیر کشور نیز گفت:‌ مراسمی به مناسبت ۳۸‌مین سالگرد حمله شوروی به افغانستان در این مرکز فرهنگی در جریان بود که این حملات به‌وقوع پیوست.

در همین حال، صابر نصیب، مدیر بیمارستان استقلال کابل، اعلام کرد: حال پنج تن از زخمی‌ها وخیم است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، با صدور بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد و گفت: «حمله به مراکز فرهنگی و رسانه‌‌ای به معنی حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم افغانستان است».

وی افزود: «تروریستان می‌خواهند با چنین حملات بزدلانه، تروریستی و جنایتکارانه، ارزش‌های مشترک کشوری را صدمه زده و صدای شهروندان را خفه کنند و جهل و وحشت را جایگزین آن بسازند.»

با اوج گرفتن تحرکات طالبان و گروه حکومت اسلامی (داعش)، کابل در ماه‌های گذشته شاهد خونین‌بارترین حمله‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

................................................................................................................

خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آوا، شبکه طلوع، خبرگزاری آریانا/ ح.ر/ب.ک.
XS
SM
MD
LG