لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

آمريکا نفتکش حامل نفت شورشیان لیبی را توقیف کرد


نيروهای ويژه آمريکا نفتکش حامل نفت ليبی که از بندری تحت کنترل شورشيان اين کشور و با پرچم کره شمالی فرار کرده بود، در آب‌های آزاد جنوب شرقی قبرس توقيف کردند.

بر اساس گزارشی که رويترز دوشنبه ۲۶ اسفندماه منتشر کرده ، اين عمليات یکشنبه شب انجام شده است و به گفته نيروهای آمريکايی کسی در اين عمليات آسيبی نديده است.

کماندوهای آمريکايی در عرشه اين نفتکش با ظرفيت حمل ۳۷ هزار تن نفت خام که گفته می‌شود قصد فروش نفت ليبی در بازارهای بين‌المللی را داشت، سه فرد مسلح ليبيايی را نيز دستگير کرده‌اند؛ این نفتکش هم‌اکنون به سمت ليبی حرکت می‌کند.

«مورنينگ گلوری» هفته گذشته به طور غيرقانونی در بندر «سِدره» که در اشغال يک گروه شبه‌نظامی است بارگيری کرد و پس از گريختن از دست نيروی دريايی ليبی وارد آب‌های آزاد شد.

نفتکش مذکور با پرچم کره شمالی حرکت می‌کند اما مالکیت آن هنوز اعلام نشده است. رويترز می‌نويسد که کره شمالی اعلام کرده است که بعد از اينکه از محموله قاچاق اين نفتکش آگاه شده، تمامی ارتباط خود با آن را قطع کرده است.

شنبه گذشته پس از آن که نفتکشی با پرچم کره شمالی در بندر سدره لنگر انداخت و معترضان مسلح اقدام به فروش نفت خام بدون اجازه دولت به اين نفتکش کردند، انتقادها از دولت زيدان بيشتر شد.

در اعتراض به ناتوانی دولت برای جلوگيری از فروش نفت کشور به دست شورشيان، پارلمان ليبی ۲۰ اسفند از علی زيدان نخست‌وزير اين کشور سلب اعتماد کرد و عبدالله الثنی وزير دفاع را به عنوان نخست‌وزير موقت برگزيد.

بعد از سقوط معمر قذافی، هنوز دولت ليبی قادر به کنترل تمامی مناطق کشور نيست؛ گروهی از شبه‌نظامیان از اوت سال گذشته کنترل برخی ميدان‌های نفتی و همچنين سه بندر مهم نفتی را در دست گرفته‌اند.

اين موضوع باعث شده است توليد نفت اين کشور طی اين مدت از يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کند.
XS
SM
MD
LG