لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

احضار مدیر سامسونگ در ایران؛ عذرخواهی برگزارکنندگان المپیک


 ساختمان مرکزی سامسونگ در سئول
ساختمان مرکزی سامسونگ در سئول

دادستانی کل کشور، در پی مناقشه پیش آمده با شرکت سامسونگ در المپیک زمستانی کره جنوبی، مدیر این شرکت در ایران را احضار کرد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزارکنندگان المپیک زمستانی کره جنوبی روز جمعه از تیم ایران در این رابطه عذرخواهی کرده‌اند.

این جنجال از آنجا آغاز شد که ورزشکاران ایرانی و کره شمالی از دریافت هدایای تبلیغاتی سامسونگ در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ محروم شدند. این محرومیت تحت عنوان تحریم‌های سازمان‌ ملل اعمال شد.

این هدایا شامل چهار هزار دستگاه تلفن هوشمند گلکسی ۸ سامسونگ، هریک به قیمت ۱۱۰۰ دلار است که به ورزشکاران کشورهای شرکت‌کننده، به‌جز ایران و کره شمالی، اعطا شد.

محرومیت ورزشکاران ایرانی از این هدایا ابعادی فراتر پیدا کرد و مقام‌های ایرانی آن را توهین به ورزشکاران تعبیر کردند که به احضار سفیر کره جنوبی در ایران منجر شد. این رویداد همچنین در فضای مجازی بازخورد وسیعی پیدا کرد.

حال به نوشته رویترز، برگزارکنندگان المپیک زمستانی کره جنوبی گفته‌اند که در این رابطه «سوءتفاهم» پیش آمده و به این خاطر پیش از افتتاحیه برنامه‌ها در روز جمعه از تیم ایران عذرخواهی کرده‌اند. این برگزارکنندگان در مورد علت این «سوءتفاهم» توضیح بیشتری نداده‌اند.

از سوی دیگر، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، نیز به شرکت سامسونگ هشدار داد که در صورت عذرخواهی نکردن، از ثبت گوشی‌های سامسونگ در ایران جلوگیری می‌شود.

شرکت سامسونگ اما با صدور بیانیه‌ای هرگونه «دخالت در روند بررسی کمیته بین‌المللی المپیک برای تحویل این گوشی‌ها به ورزشکاران ایرانی» را رد کرد و اعلام داشت که «نگرانی بجای مردم ایران را به اطلاع کمیته بین‌المللی المپیک و دیگر مسئولان این بازی‌ها رسانده است.»

اکنون محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، طی دستوری به محمدجواد حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه، خواستار احضار مدیر سامسونگ در ایران شده تا «چنانچه متعهد به جبران خسارت معنوی به نحو متناسب با اقدام اهانت‌آمیز خود شدند، زمان مناسبی را تعیین و به مرکز شرکت اعلام نمایند.»

دادستان کل در این دستور خود قید کرده‌است «در غیر این صورت شرکت سامسونگ به عنوان شخصیت حقوقی و در اجرای بند الف ماده ۸ و مواد ۱۱، ۱۴ و ۶۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۲۰ و ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران جهت بررسی موضوع معرفی می‌شود.»

در همین حال حسن طاهریان، سفیر ایران در کره جنوبی روز جمعه ۲۰ بهمن اظهار داشت سفیر کره جنوبی در تهران گفته است «دولت و شرکت سامسونگ هیچکدام در این موضوع دخالتی نداشته‌اند و این تصمیم توسط کمیته برگزارکننده بازی‌ها که همان کمیته المپیک است اتخاذ شده است.»

به گفته سفیر ایران، معاون اجرایی سامسونگ روز پنجشنبه با وی تماس گرفته و از مسائل پیش آمده ابراز تاسف کرده و تاکید کرده این تلفن‌های همراه در اختیار وزرشکاران ایرانی قرار گیرد.

سفیر ایران در کره جنوبی افزود: «من هم در پاسخ اعلام کردم صرف اینکه موبایل‌ها را تحویل بدهید کافی نیست بلکه باید علاوه بر عذرخواهی، بیانیه رسمی در مورد دلایل اتخاذ این تصمیم صادر کنید و موضع خودتان را هم به صورت شفاف ارائه کنید.»

سفیر ایران در ادامه اظهار داشت که روز پنج‌شنبه از کمیته بین‌المللی المپیک با ورزشکاران ایرانی تماس گرفته شده تا گوشی‌های موبایل را به آنها بدهند اما ورزشکاران ایرانی از دریافت آن خودداری کرده‌اند.

به گفته سفیر ایران ورزشکاران ایرانی نامه‌ای اعتراضی به کمیته برگزارکننده بازی‌ها داده‌اند و منتظر جواب رسمی و کتبی این کمیته هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرده که ورزشکاران کره شمالی هم روز جمعه از دریافت گوشی‌های سامسونگ خودداری کرده‌اند.

با استفاده از ایرنا، ایسنا، خبرگزاری فرانسه. ح.ر.
XS
SM
MD
LG