لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

انتقاد مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای از سیاست ترکیه دربرابر ایران


 یحیی رحیم صفوی
یحیی رحیم صفوی
سرلشگر یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، با انتقاد از سیاست‌های ترکیه در منطقه و نیز در قبال ایران، اظهار داشت اگر دولتمردان این کشور رفتار خود را تغییر ندهند در روابطشان با تهران به مشکل برخواهند خورد.

یحیی رحیم صفوی در مصاحبه با خبرگزاری مهر، به اشاره به اوضاع منطقه از نقش ترکیه در معرفی اسلام سکولار در بحبوحه «بهار عرب» انتقاد کرده و سیاست‌های آنکارا در قبال تهران را غیرسازنده عنوان کرد.

رحیم صفوی همچنین استقرار رادارهای هشدار دهنده ناتو در این کشور را عامل بازدارنده‌ای دربرابر روسیه و بیشتر از آن ایران دانسته است.

یحیی رحیم صفوی در این باره گفت: «به نظر من ترک‌ها در یک مسیر غلطی حرکت می‌کنند شاید هم این مسیر را آمریکایی‌ها برایشان تعیین کرده‌اند. ترک‌ها تاکنون مرتکب چند خطای استراتژیک شده‌اند. یکی سفر اخیر اردوغان به مصر و اینکه مدل لائیک را در آنجا مطرح کرد. این مسئله برای مردم مصر دور از انتظار و غیرقابل تصور بود چون مردم مصر مسلمان هستند.»

اشاره مشاور نظامی رهبر ایران، به سفر ماه گذشته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، به سه کشور مصر، تونس و لیبی است که وی طی آن در قاهره ابراز امیدواری کرده بود در مصر یک نظام سکولار بر سر کار بیاد.

نخست‌وزیر ترکیه در قاهره گفته بود: «کشور سکولار به این معنی نیست که مردم بی‌خدا هستند، بلکه به معنای احترام به همه مذاهب است و هر فردی آزادی عمل به مذهب خود را دارد.»

پیش از این نیز برخی از مراجع و نیز مقام‌های ایرانی نسبت به ترویج اسلام ترکیه در منطقه هشدار داده بودند.

از جمله آیت‌الله شاهرودی، رئیس هیئت حل اختلاف قوای سه‌گانه تصریح کرده بود ایران «آنگونه كه برخی كشورها مثل تركیه ... به نفع مدیریت اسلام لیبرال‌مآب عمل می‌كند» حضور فعالی ندارد.

یحیی رحیم صفوی، در ادامه از استقرار سامانه دفاع موشکی در خاک ترکیه به عنوان «خطای استراتژیک» دیگری یاد کرده است که می‌تواند هم برای ایران و هم برای روسیه «پیام روشنی» داشته باشد. فرمانده پیشین سپاه پاسداران خود تاکید کرده است که پیام این سامانه برای ایران روشن‌تر از روسیه است.

پیشتر نیز شماری از مقام‌های ایرانی و از جمله وزیران دفاع و خارجه از استقرار این سامانه در خاک ترکیه انتقاد کرده بودند.

به تازگی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، هم در مصاحبه‌ای به صراحت گفته است که این سامانه، برای محافظت از اسرائیل است.

محمود احمدی‌نژاد در این باره گفت: «سپر دفاعی هم در همین راستاست تا اگر روزی علیه ایران اقدام کردند، موشک‌های ما به سرزمین‌های اشغالی نرسد. ما به دوستان ترکیه‌ای هم گفتیم که این کار درستی نبود. این در وهله اول به ضرر آنهاست.»

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز استقرار سپر دفاع موشکی در ترکیه را «در زمره تهدیدات امنیتی» ارزیابی کرده است.

مشاور نظامی رهبر ایران، در بخشی دیگر از این مصاحبه سیاست‌های ترکیه را در راستای «فشارهای سیاسی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها» دانسته که برای «بهم ریختن اوضاع سوریه» تلاش می‌‌کنند.

رحیم صفوی گفت: «بنابراین دولتمردان ترکیه‌ای نقش خوبی را ایفا نکردند. در حقیقت ترکیه می‌خواهد در عرصه های مختلف بویژه سیاست و اقتصاد نقش بزرگی را در خاورمیانه ایفا کند و حتی می‌خواهد بین کشورهایی که می‌خواهند در منطقه انقلاب کنند این موضوع را القا کند که مدلی که شما می‌خواهید در حکومت بعدی خود ایجاد کنید مدل حکومت ترکیه است نه مدل حکومت کشورهای دیگری مثل ایران.»

در حالی که سوریه متحد نزدیک ایران است و آیت‌الله خامنه‌ای هم رویدادهای این کشور را «شبیه‌سازی» و«انحرافی» خوانده، ترکیه همواره از حکومت بشار اسد خواسته که از سرکوب مردم خود دست بردارد و دست به اصلاحات بزند.

ترکیه همانند مورد لیبی میزبان کنفرانس‌های مخالفان بشار اسد نیز بوده و نقش دیپلماتیک زیادی در بحران این کشور ایفا کرده است.

رجب طیب اردوغان حتی در مصاحبه با روزنامه حریت اظهار داشت که کشورش به ایرانی‌ها گفته است حمایت‌های آنها باعث «لوس و بدعادت شدن» دولت سوریه شده است.

رحیم صفوی مشاور رهبر ایران در بخشی دیگر از این مصاحبه تصریح ‌می‌کند: «اگر رهبران سیاسی ترکیه نتوانند سیاست خارجی و روابط خود را نسبت به ایران شفاف کنند به مشکل بر خواهند خورد چون ادعا می‌کنند که قصد دارند تا چند سال آینده قراردادهایشان را با ایران به میزان ۲۰ میلیارد دلار ارتقا دهند بالاخره باید از نظر سیاسی هم یک نوع همگرایی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.»
XS
SM
MD
LG