لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

فراخوان‌ بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری‌های خونین در حلب


شماری از نیروهای پلیس که در شهر حلب به دست شورشیان اسیر گرفته شده‌اند.
شماری از نیروهای پلیس که در شهر حلب به دست شورشیان اسیر گرفته شده‌اند.
همزمان با کامل شدن آرایش نظامی نیروهای ارتش دولتی سوریه در ورودی‌های شهر حلب و افزایش احتمال عملیات گسترده این ارتش برای باز پس‌گیری مناطق تحت کنترل مخالفان در این شهر، تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از درگیری‌های خونبار دیگری در سوریه شدت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه شنبه در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت که سازمان ملل متحد باید هرچه سریع‌تر برای متوقف کردن خونریزی‌ها در سوریه مداخله کند.

او همچنین خاطرنشان کرد که بار دیگر برای متقاعد کردن روسیه و چین به تایید تشدید تحریم‌ها علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه به منظور عبور از چالش دیپلماتیک موجود و جلوگیری از ادامه خونریزی‌ها در این کشور، تلاش خواهد کرد.

روسیه و چین تا کنون سه بار قطعنامه ارائه شده از سوی غرب در محکومیت خشونت‌های دولتی در سوریه و افزایش تحریم‌های نظام این کشور را وتو کرده‌اند.

رئیس جمهور فرانسه افزود که بار دیگر تلاش خواهد کرد «تا روسیه و چین درک کنند در صورت متوقف نکردن فوری بشار اسد در سرکوب معترضان، آشوب و جنگ داخلی در سوریه در خواهد گرفت.»

او ادامه داد: «نظام بشار اسد می‌داند که سرنگونیش حتمی است به همین دلیل از زور به تاحد ممکن استفاده خواهد کرد. نقش کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد این است که هرچه سریع‌تر دخالت کنند.»

کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه درباره احتمال «درگیری قریب الوقوع» در شهر حلب ابراز نگرانی کرد.

او با دعوت دو طرف تنش سوریه به خویشتنداری تاکید کرد که این وضعیت نشان می‌دهد که جامعه جهانی باید متحد شود تا دو طرف را به سمت تلاش برای انتقالی سیاسی سوق دهد.
پیش از این کاخ سفید هم با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آنچه که ممکن است در حلب روی دهد هشدار داده بود.

ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با دعوت نیروهای دولتی و مخالفان به خویشتنداری از آنها خواست منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس را در عملیاتشان برپایه معاهده‌های بین‌المللی مصون نگاه دارند.

روسیه به بشار اسدپناهندگی نمی‌دهد

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه توافقی با بشار اسد برای دادن پناهندگی به او منعقد نکرده و در پی چنین توافقی هم نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف که سوار بر هواپیمایی از استراحتگاه تابستانی سوچی به سمت مسکو می‌رفت، در پاسخ به سئوالی درباره اخباری که از آمادگی روسیه برای دادن پناهندگی به بشار اسد حکایت می‌کند گفت: بارها بار گفتیم که ما در اندیشه چنین چیزی هم نیستیم.»

او همچنین با اشاره به انتقادهای مطرح شده از سوی غرب به دلیل وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه اظهار داشت: «آنهایی که می‌خواهند ما یا چین را مسئول هر آنچه که در سوریه رخ می‌دهد معرفی کنند، فتنه انگیزی می‌کنند.»

لاوروف تاکید کرد: «ما نزدیک‌ترین دوستان نظام سوریه نیستیم و هیچ‌گاه چنین نبودیم. بهترین دوستانش در اروپا هستند.»

روسیه می‌گوید که از بشار اسد پشتیبانی نمی‌کند و کناره‌گیری او از قدرت برپایه انتقالی سیاسی طبق خواسته مردم سوریه را می‌پذیرد. مسکو در عین حال تاکید می‌کند که کناره‌گیری اسد از قدرت نباید پیش شرطی در گفت‌و‌گو‌ها باشد و هیچ دخالت خارجی در سوریه هم نباید صورت گیرد.

درگیری‌ها در حلب

منابع سوری خبر داده‌اند که نیروهای دولتی این کشور حملات اولیه خود علیه شورشیان را به منظور باز پس گیری مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب را آغاز کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که مناطق جنوب و جنوب غرب حلب، شنبه شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان بود که طی آن، دستکم ۵۲ نفر در این شهر کشته شدند.

رامی عبد الرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، درگیری‌های شنبه حلب را «شدید‌ترین درگیری‌ها» از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه در ۱۶ ماه گذشته توصیف کرد.

او گفت که گلوله‌باران توپخانه‌ای مناطق صلاح‌الدین و مساکن هنانو که از چند روز پیش آغاز شده بود، روز شنبه شدید‌تر شد و هلیکوپترهای ارتش سوریه هم این مناطق را هدف قرار دادند.

عبد الرحمن همچنین اصابت چند خمپاره به منطقه السکری خبر داد که پس از آن هزاران نفر از اهالی این منطقه، خانه‌هایشان را ترک کردند. درگیری‌های شدیدی نیز در منطقه حمدانیه روی داد که به مدت دو ساعت به طول انجامید.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه معتقد است که تاکنون وضعیت در حلب به سود مخالفان است زیرا به گفته او با وجود این‌که ارتش دولتی از تانک در حملات خود استفاده کرده، اما پیشرفتی نداشته و پنج تانک توسط مخالفان منهدم شد.

او افزود: «به همین دلیل دولت سوریه ناچار شد یک کاروان دیگر نظامی از شهر الرقه به سمت حلب گسیل کند.»

خبرگزاری دولتی سوریه نیز به درگیری‌های حلب اشاره کرد و خاطرنشان کرد که نیروهای ارتش این کشور در چند محور با «تروریست‌ها» درگیر شدند و شماری از آنها را کشتند.

این خبرگزاری افزوده است که عملیات برای پاکسازی حلب از وجود مخالفان مسلح که آنها را «گروه‌های مسلح تروریست» نامیده، ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، شبکه حقوق بشر سوریه شمار کشته شدگان در این کشور در روز شنبه را دستکم ۱۸۰ نفر اعلام کرد. اکثر کشته شدگان از حلب و دمشق هستند.
XS
SM
MD
LG