لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

جلیلی بر «پشتیبانی بیش از پیش تهران از دمشق» تاکید کرد


 دیدار سعید جلیلی و عمر غلاونجی
دیدار سعید جلیلی و عمر غلاونجی
سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با عمر غلاونجی قائم مقام نخست وزیر سوریه، بر «پشتیبانی بیش از پیش» تهران از دمشق تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید جلیلی روز پنجشنبه در دیدار با غلاونجی در تهران گفت: «فشارهایی که به سوریه وارد شده اگر به دیکتاتورهای منطقه که با آمریکا همراهی می‌کنند وارد می‌شد ظرف یک هفته ساقط می‌شدند.»

دبیر شورای امنیت ملی ایران افزود: «مردم منطقه باور نمی‌کنند که آمریکا و کشورهایی که در تاریخ خود حتی یک انتخابات نداشته‌اند امروز مدافع دموکراسی و حقوق ملت‌های منطقه باشند.»

بنا بر این گزارش، در این دیدار غلاونجی با ارایه گزارشی از آخرین تحولات میدانی سوریه «از حمایت‌های بی‌شائبه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تشکر و مناسبات دو کشور را راهبردی و بلند مدت عنوان کرد.»

هیاتی مرکب از ۱۵ وزیر و مقام مسئول سوریه سه شنبه برای یک سفری سه روزه، وارد تهران شدند. سفر این هیات سوری به ایران در حالی صورت می‌گیرد که دولت دمشق بیش از پیش در معرض فشارهای بین‌المللی به خاطر اوضاع این کشور قرار دارد. همچنین درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان در مناطق مختلف سوریه به اوج رسیده است.

درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان در شهر حلب در هفتمین روز خود ادامه یافت. خبرگزاری رویترز به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که ساعات صبح پنجشنبه، نیروهای دولتی، دو منطقه المشهد و شیخ بکر در این شهر را گلوله باران کردند.

منابع مخالفان مدعی هستند که نیروهای ارتش آزاد سوریه-مخالفان مسلح بشار اسد- کنترل نیمی از شهر حلب را در دست دارند. اما به دلیل عدم توانایی حضور خبرنگاران مستقل در مناطق درگیری‌های سوریه، امکان دستیابی به صحت و سقم ادعاهای دو طرف بحران دشوار است.

شبکه خبری شام هم گزارش داده است که بیش از ۱۷۰ تانک و خوروی زرهی از فرودگاه نظامی حماه خارج شده و راهی حلب شده‌اند. پیش از این نیز خبرهایی در خصوص انتقال نیروهای ارتش سوریه از منطقه جبل‌الزاویه در استان ادلب به حلب منتشر شده بود.

خبرگزاری دولتی سوریه نیز از ادامه درگیری‌ها در شهر حلب خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، نیروهای ارتش سوریه در تلاشند شهر حلب را از وجود «تروریست‌ها» پاکسازی کنند. این گزارش می‌افزاید که نیروهای دولتی موفق شده‌اند خسارات سنگینی به مخالفان وارد آورند.

در دمشق پایتخت سوریه با وجود فروکش کردن درگیری‌ها در نتیجه باز پس‌گیری شماری از مناطق توسط نیروهای دولتی از مخالفان، اما باز هم مناطق دیگری شاهد درگیری است. شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری فرانسه از درگیری صبح پنجشنبه در منطقه حجر الاسود خبر داده‌اند.

بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی با توپخانه و هلیکوپتر، منطقه حجر الاسد را گلوله‌باران کردند به گونه‌ای که دود سیاه آسمان منطقه را پوشاند. نیروهای دولتی همچنین در تلاشند تا با خودروهای زرهی خود وارد این منطقه شوند.

خبرهایی هم از ادامه درگیری‌ها در حومه دمشق، حمص و حسکه در خبرگزاری‌ها منتشر شده است

روسیه: درخواست برای کناره‌گیری اسد به ادامه تنش می‌انجامد

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه سوریه روز پنجشنبه گفت که درخواست از اسد برای کناره گیری از قدرت، درمسیر تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سوریه، مانع ایجادمی کند.

به گزارش رویترز، لاوروف که در کنفرانسی خبری با همتای صرب خود سخن می‌گفت افزود: «چنین درخواستی که از سوی آمریکا، شماری از کشورهای اروپایی و عربی و ترکیه مطرح شد است، به افزایش خشونت‌ها در سوریه می‌انجامد.»

او ادامه داد: «پیشنهادهایی داریم که می‌تواند به آتش‌بس بینجامد. اما مخالفان نمی‌پذیرند و می‌گویند یا نظام باید خواسته‌هایشان را بپذیرد یا به عملیات خود ادامه می‌دهد.»

هشدار ترکیه نسبت به تجزیه سوریه

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه هشدار داد که هر گونه تجزیه سوریه می‌تواند به جنگ مسلح میان پیروان مذاهب مختلف بینجاند.

او که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت همچنین اظهار داشت که بشار اسد در حال از دست دادن کنترل خود بر سوریه است و مخالفان در حال در دست گرفتن کنترل کشور هستند.

اردوغان در عین حال مبارزه با گروه‌های مسلح کرد در پنج استان شمال سوریه را در صورت ضرورت، حق ترکیه دانست.
XS
SM
MD
LG