لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

حمله نيروهای دولتی سوريه به مواضع مخالفان مسلح در حلب


فعالان سوری از عمليات گسترده ارتش این کشور برای مقابله با نيروهای مخالف در شهر حلب خبر می دهند. نيروهای ارتش سوريه روز سه شنبه از هوا و زمين به مواضع مخالفان حمله کرده و گفته می شود هزاران نيروی ارتش سوريه به حلب اعزام شده اند.

در همین حال، گفته می شود که کاردار سفارت سوريه در قبرس به مخالفان پيوسته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فعالان سوری و ساکنان حلب می گويند، مخالفان کوشيدند تا مرکز اين شهر را تصرف کنند و نيروهای ارتش به شدت در حال مقابله با آنها هستند.

طبق این گزارش ، فعالان سوری گفته اند، ارتش سوریه هزاران نیرو خود را به همراه تانک ها و تجهیزات از جبل الزاویه در ادلب خارج و به حلب اعزام کرده است.

در همين حال، شبکه «الجزیره» گزارش داده است که لمياء الحريری ، کاردار سوریه درقبرس از حکومت بشار اسد جدا شده و رهسپار دوحه پايتخت قطر شد.

«الجزیره» جزئيات بیشتری در این خصوص منتشر نکرده است. در صورت تایید این خبر ، خانم الحریری دومين دیپلمات سوری خواهد بود که طی یک ماه گذشته از حکومت بشار اسد جدا شده است.

این در حالی است که گفته می شود، هلی کوپترهای ارتش سوريه روز سه شنبه مناطقی از شهر حلب را هدف قرار داده اند. فعالان سوری می گويند، مخالفان مسلح حکومت بشار اسد همچنان بخشی هایی از شهر حلب را کنترل خود دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شاهدان عينی می گویند، درگيری ها در حلب شدت گرفته است و هواپيماهای جنگی سوريه اين شهر را بمباران کرده اند.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه می گويد، نبرد در حلب به محلات شمال شرقی و جنوب غربی اين شهر کشيده شده است، و در مناطقی مانند فردوس و ارکوب نيز درگيری در جريان است.

محمد سعيد، يک فعال سوری، به آسوشيتدپرس گفته است: مخالفان حکومت سوريه بخش بزرگی از شهر را در اختيار دارند، ولی هلی کوپتر های ارتش سوريه اقدام به بمباران اين مناطق کرده اند.

به گفته اين فعال سوری استفاده از هلی کوپتر ها توسط ارتش سوريه نقش مهمی در بازپس گيری برخی مناطق دمشق از دست مخالفان در هفته گذشته داشت.

محمد سعيد همچنين گفته است: هواپيماهای جنگی ارتش سوريه بر فراز شهر حلب ديوار صوتی را شکسته اند. «اينجا اکنون به يک ميدان جنگ بدل شده است و نبردهای خيابانی برای کنترل بخش بزرگی از شهر در جريان است.»

به گزارش آسوشيتدپرس، روز يکشنبه نيروهای مخالف حکومت بشار اسد يک واحد رزمی به نام «تيپ اتحاد» برای تصرف حلب تشکيل دادند. شهر حلب با سه ميليون نفر جمعيت و پايتخت تجاری سوريه محسوب می شود.

هشدار روسيه در مورد استفاده از سلاح شيميايی

در همين حال، روسيه سوريه روز سه شنبه به سوريه در خصوص احتمال به کارگيری سلاح شيميايی هشدار داد و گفت: دمشق تعهدات بين المللی خود در اين زمينه را رعايت کند.

وزارت امور خارجه روسيه می گويد، سوريه در سال ۱۹۶۸ پروتکل بين المللی ممنوعيت استفاده از گازهای سمی درجنگ را امضا کرده است.

وزارت امور خارجه روسيه می گويد، فرض مسکو اين است که سوريه به تعهدات بين المللی خود پايند خواهد بود.

جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه، روز دوشنبه به وجود سلاح شيميايی در کشورش اذعان کرده و گفته بود، دمشق از اين سلاح عليه نيروهای مهاجم خارجی استفاده خواهد کرد و عليه دشمنان داخلی به کار نخواهد برد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه در واکنش به اين اظهارات گفته بود: «با توجه به اينکه نظام سوريه دارای مخازن سلاح‌های شيميايی است، به اسد و اطرافيانش گوشزد می‌کنيم که جهان آن‌ها را زير نظر دارد و جامعه جهانی و ايالات متحده آمريکا در صورت چنين اقدام مصيبت باری که‌‌ همان استفاده از سلاح شيميايی باشد، آن‌ها مسئول شناخته شده و پاسخگو خواهند شد.»

سوريه تاکنون کنوانسيون بين المللی ۱۹۹۲ درخصوص ممنوعيت استفاده از سلاح های شيميايی و همچنين توليد آن را امضا نکرده است.
XS
SM
MD
LG