لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

ارتش آزاد سوریه به دست داشتن در غارت کامیون‌های ترکیه متهم شد


ارتش آزاد سوریه
ارتش آزاد سوریه
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که شماری از کامیونهای ترکیه به دست شورشیان مسلح سوری غارت و به آتش کشیده شدند.

ده‌ها تن از رانندگان کامیون‌های ترک در حالی که با نگاه‌هایی خشمگین نیروهای ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد- را می‌نگریستند، در خاک ترکیه مقابل ایستگاه مرزی باب الهوا میان این کشور با سوریه ایستادند. آنها تاکید می‌کردند که نیروهای ارتش آزاد سوریه پس از غارت محموله‌هایشان، کامیون‌هایشان را به آتش کشیدند.

کنترل گذرگاه باب الهوا جمعه پس از درگیری‌های خونین در استان ادلب سوریه، به دست مخالفان مسلح بشار اسد افتاد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که رانندگان خشمگین در منطقه سیلواگازو در استان جنوبی هاتای ترکیه، مقابل گذرگاه باب الهوا تجمع کردند در حالی که از روز جمعه در انتظار باز پس گیری کامیون‌هایشان بودند. آنها کامیون‌های خود را در آن طرف مرز‌ها‌‌ رها کرده بودند و پس از حمله نیروهای ارتش آزاد سوریه و در دست گرفتن کنترل گذرگاه پس از درگیری با نیروهای دولتی حکومت بشار اسد، تنها توانسته بودند جان خود را نجات دهند.

یکی از این رانندگان که حسن عباس اغلو نام دارد، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «از هفت سال پیش من از این گذرگاه فرش جابه جا می‌کنم. این بار با زحمت توانستم جان خود را نجات دهم.»

این راننده توانسته بود کامیون خود را که هیچ آسیبی به آن نرسیده بود، باز پس گیرد. اما محموله‌اش به طور کامل غارت شده بود. او می‌گوید که برای باز پس گیری کامیون خود مجبور شده مبلغ ۷۰۰ دلار به کسانی که آن را به تصرف خود در آورده بودند، پرداخت کند. او ارتش آزاد سوریه را متهم می‌کند که برای جلوگیری از غارت‌ها هیچ اقدامی انجام نداد.

پایه‌های ارتش آزاد سوریه را نیروهایی تشکیل داده‌اند که از ارتش دولتی این کشور جدا شدند. این گروه اصلی‌ترین گروه مسلح مخالفان نظام بشار اسد به شمار می‌آید. بسیاری از فرماندهان این ارتش در خاک سوریه در اردوگاهی نزدیک به گذرگاه باب الهوا مستقر هستند.

اگر عباس اغلو نیروهای ارتش آزاد سوریه به چشم پوشی از غارتگران متهم می‌کند، در مقابل شماری از رانندگان این نیرو‌ها را متهم به دست داشتن در غارت‌ها می‌کنند. روز جمعه خبرنگار خبرگزاری فرانسه شماری از مسلحان را که کنترل منطقه باب الهوا را در دست دارند، مشاهده کرده که کامیون‌های ترک را تصرف کرده و محموله‌های آن را میان مردمی که از درگیری‌ها آسیب دیدند، توزیع می‌کنند.

چنگیز یکی دیگر از رانندگانی که در خط ترانزیت میان ترکیه و عربستان سعودی کار می‌کند و از سوریه عبور می‌کند گفته است: «تمان کامیون‌های ما به آتش کشیده شد. افراد مسلح در جریان درگیری‌ها کامیون‌های ما را ویران ساختند.»

جلال الدین لیکسز استاندار هاتای شنبه در کنفرانسی خبری در منطقه سیلواگازو گفت: «حدود ۳۰ کامیون ترکیه در طرف سوری به دام افتاند و در معرض غارت قرار گرفته‌اند. ۹ کامیون از این میان به آتش کشیده شدند و بقیه به صاحبانشان باز پس داده شدند.»

استاندار نیروهای ارتش آزاد سوریه را متهم به غارت این کامیون‌ها نکرد. او در این باره اظهار داشت: «خبرهای به ما رسیده مبنی بر اینکه کامیون‌های ما به دست گروه‌های قاچاق غارت شده و به آتش کشیده شدند.» او همچنین از شهروندان ترکیه خواست به سوریه نروند.

در سال‌های اخیر تا زمان آغاز اعتراض‌های سوریه، روابط میان این کشور و ترکیه حسنه بود. اما با آغاز درگیری‌ها، دولت ترکیه از حکومت بشار اسد به دلیل سرکوب اعتراض‌ها به شدت انتقاد کرد. این مساله باعث تیرگی در روابط دو طرف شد.
XS
SM
MD
LG