لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

انتقاد لاریجانی از آمریکا و عربستان؛ «بحرینی‌ها دموکراسی می‌خواهند»


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز جمعه با انتقاد شدید از حکومت بحرین و هم‌پیمانانش اظهار داشت که مخالفان در بحرین تنها به دنبال برقراری دموکراسی‌اند اما با سرکوب مواجه شده‌‌اند؛ لاریجانی در عین حال از اعتراضات در ایران به عنوان «شیطنت» یاد کرد و ایران را دارای یک «دموکراسی واقعی» دانست.

با گذشت یک ماه از ناآرامی‌های بحرین، پادشاه این کشور همزمان با درخواست از نیروهای سعودی و اماراتی برای مداخله، روز سه‌شنبه حکومت نظامی اعلام کرد که این اقدام با انتقاد ایران و آمریکا مواجه شد.

تهران همچنین خواستار مداخله سازمان ملل برای جلوگیری از سرکوب معترضان در بحرین شده است، که این امر تنش بیشتر دیپلماتیک با منامه را در پی داشته است.

اکنون علی لاریجانی، در مصاحبه با شبکه العالم، با انتقاد شدید از حکومت بحرین در سرکوب خونین معترضان گفت: «سئوال این است که اگر در جایی بافت‌های مذهبی با کشور دیگری متفاوت بود، آیا می‌توان آن کشور را تنها به دلیل این که به عنوان مثال معترضان، شیعه هستند از دموکراسی محروم کرد، ضمن این که در بحرین نیز شعار مردم ایجاد حکومت شیعی نیست، بلکه آنها تنها به دنبال دموکراسی و آزادی هستند.»

علی لاریجانی با بیان اینکه ایران از نظام «مردم‌سالارانه» در کشورهای منطقه حمایت می‌کند، گفت: «با اراده ملت‌ها نمی‌شود بازی کرد و بر همین اساس تحلیل من این است که شرایط به زودی تغییر خواهد کرد و مردم بحرین پیروز نهایی این مبارزات خواهند بود.»

رئیس مجلس در عین حال با دفاع از نظام حاکم بر ایران، گفت: «در ایران انتخاب‌های با شور و هیجان بالا همانند انتخابات اخیر ریاست جمهوری برگزار می‌شود و این یک دموکراسی واقعی است.»

علی لاریجانی بدون اشاره به سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفت: «هیچ کشوری این موضوع را نمی‌پذیرد که عده‌ای بخواهند به بهانه دموکراسی در کشور شیطنت کنند.»

لاریجانی پس از ‌اعتراض‌های گسترده معترضان ایرانی در ۲۵ بهمن به صراحت در مجلس، خواسته بود با «قاطعیت» با آنها برخورد شود.

انتقاد شدید از آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی

علی لاریجانی در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه مردم کشورهای منطقه از «دیکتاتوری متنفرند» ایالات متحده را به بی‌صداقتی در رفتارش متهم کرد و واشینگتن را مسئول خونریزی در بحرین و لیبی دانست.

رئیس مجلس ایران ایالات متحده را متهم کرد که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی «دستور» گسیل نیرو به بحرین را داده است تا به گفته او اگر شرایط در بحرین به نفع مخالفان رقم خورد، واشینگتن با حفظ وجهه خود بتواند با آنها نیز رابطه داشته باشد.

لاریجانی گفت: «آمریکایی‌ها در بحرین از یک طرف می‌گویند که ما از حرکت‌های مردمی حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر، وزیر دفاع خود را به منطقه می‌فرستند تا به برخی کشورها چراغ سبز حمله به بحرین و کشتار مردم را نشان بدهد.»

وی اظهار داشت که مردم منطقه گسیل نیروهای سعودی و اماراتی به بحرین را «خیانت» این دو کشور قلمداد می‌کنند و گفت: «سعودی‌ها و اماراتی‌ها با حمله به بحرین به کاخ شیشه‌ای خود سنگ می‌زنند.»

لاریجانی با دفاع از خواسته‌های مخالفان بحرینی گفت: «مردمی که در میدان لؤلؤ بحرین گرد هم آمده بودند، شعار نمی‌دادند که با سرنگونی دولت فعلی، دولت شیعی سر کار بیاید، بلکه شعار دموکراسی‌خواهی و پایان دیکتاتوری می‌دادند که این شعارها عین شعارهایی است که مردم در مصر، یمن و لیبی سر می‌دهند.»

دولت بحرین که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهد، در روزهای اخیر ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

ایالات متحده هم که دارای مناسبات نزدیکی با بحرین است، از این کشور خواسته است با انجام اصلاحات سیاسی، از نفوذ ایران در آنجا جلوگیری کند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه گذشته، پس از سفر به بحرین ضمن اینکه گفته بود «هیچ نشانه‌ای» از دخالت ایران در اعتراض‌های مردمی کشورهای منطقه نمی‌بیند، تصریح کرد اگر حاکمان بحرین اصلاحات عمیق انجام ندهند، ممکن است با خطر نفوذ ایران مواجه شوند.

علی لاریجانی روز جمعه در بخش دیگری از مصاحبه خود فراخواندن سفیر بحرین از تهران را یک «اشتباه» خواند و گفت منامه می‌توانست از ظرفیت ایران برای حل بحران این کشور استفاده کند.

تخریب بنای میدان مروارید از سوی حکومت بحرین

در همین حال هزاران تن از مخالفان حکومت بحرین پس از اقامه نماز جمعه، در مراسم تشییع احمد فرهان ۲۸ ساله، یکی از کشته‌شدگان روزهای اخیر شرکت کرده و علی‌رغم حکومت نظامی، شعارهای ضددولتی سردادند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، تظاهرات‌کنندگان، شعارهای «مرگ بر آل‌سعود» و «اشغالگران بیرون بروید» نیز سر داد‌ه‌اند.

به گفته مخالفان حکومت بحرین، روز سه‌شنبه و اندکی پس از اعلام حکومت نظامی یک هلی‌کوپتر به سوی احمد فرهان تیراندازی کرد و او در دم جان سپرد.

با اینکه نیروهای امنیتی روز جمعه در منطقه تشییع جنازه حضور داشتند اما گزارشی از وقوع درگیری منتشر نشده است.

روز چهارشنبه نیز در میدان مروارید (لؤلؤ) سه نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

مقام‌های بحرین، روز جمعه بنای میدان مروارید را تخریب کردند؛ میدانی که به نماد اعتراض‌ها در این کشور تبدیل شده است.
XS
SM
MD
LG