لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

نمودار منتسب به بمب اتمی ایران دارای «اشتباهات فاحش» است


جولیان بارگر، ادیتور دیپلماتیک گاردین می‌نویسد، مجله تخصصی فیزیکدانان هسته‌ای آمریکا با عنوان «بولتن دانشمندان هسته‌ای»، در بررسی نموداری منتسب به برنامه تسلیحات اتمی ایران که به تازگی توسط توسط خبرگزاری اسوشیتدپرس منتشر شده، این سند را حاوی «اشتباهی فاحش» توصیف کرده است؛ آنچه در پی می‌آید چکیده‌ای از این مطلب است که در وبسایت گاردین منتشر شده است.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده بود که «یک کشور منتقد برنامه هسته‌ای ایران» این نمودار را افشا کرده است. آسوشیتدپرس در عین حال از یک دیپلمات بلندپایه که به گفته این خبرگزاری «بی‌طرف» است، آورده بود که به این نمودار در گزارش ماه نوامبر آژانس اشاره شده بود. گزارشی که در آن از وجود شواهدی دالِ بر وجود «ابعاد نظامی احتمالی» سخن رفته بود.

اکنون نویسندگان مجله «بولتن دانشمندان هسته‌ای آمریکا» نمودار منتشر شده در آسوشیتدپرس را «خطای فاحش» یا «یک فریب آماتوری» خوانده‌اند.

نمودار منتشر شده در گزارش ویژه هفتم آذرماه خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در حال کار بر روی طرح بمبی هسته‌ای است که سه برابر بمب مورد استفاده در هیروشیما قدرت تخریبی خواهد داشت.

به نظر یوسف بات و فرنک دالنوکی-ورس، نویسندگان مقاله مجله «بولتن دانشمندان هسته‌ای آمریکا»، هر دو منحنی ترسیم شده در نمودارهای منتشر شده دارای اشتباهات فاحشی هستند.

این دو متخصص هسته‌ای تصریح کرده‌اند که «سطح علمی نمودار‌های یادشده در حد کار دانشجویان دروس فیزیک در دوره‌های کار‌شناسی و [دست بالا] کار‌شناسی ارشد» است.

نویسندگان این مقاله ضمن انتقاد از انتشار مدارکی غیر مستند توسط آسوشیتدپرس، میزان سندیت تحلیل‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز مورد تردید قرار داده‌اند.

در میان صف منتقدان آژانس، نام‌هایی مانند باب کلی، بازرس سابق این نهاد، به چشم می‌خورد. این کار‌شناس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که در نهاد فوق «عدم وجود بخش تخصصی راستی آزمایی و سطح کافی کار‌شناسی تسلیحات» به وضوح دیده می‌شود. امری که می‌تواند بر تحلیل‌های آژانس نیز تاثیرگذار باشد.

اگر این نمودار به راستی برگرفته از گزارش ماه نوامبر آژانس باشد، و در سند اصلی نیز این سطح از اطلاعات نادرست ارائه شده باشد، پرسش‌های بیشتری درباره عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل مطرح خواهد شد.

قضاوت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مورد خاص در تحریم‌های جدید ایالات متحده و تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، موثر بوده است.
XS
SM
MD
LG