لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

جهل و سردرگمی فراگیر درباره آنتی‌بیوتیک‌ها


شواهد و قرائن گویای این واقعیت تلخ است که در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها جهل و سردرگمی‌ عمیقی در میان مردم وجود دارد. از سوی دیگر رشد فزاینده ویروس‌ها و باکتری‌های مقاوم، به مراحل ترسناکی رسیده است.

به گزارش رویترز، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که «رشد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها یک بحران جهانی برای سلامتی به شمار می‌رود.»

مارگارت چن، ریاست این سازمان که از مقرش در شهر ژنو با خبرنگاران سخن می‌گفت، هشدار داد که این مشکل در حال رسیدن به «سطح خطرناکی» در سراسر جهان است و می‌تواند به «پایان دوران دارویی معاصر» منجر شود.

۶۴ درصد افراد به نادرستی فکر می‌کنند که داروی پنی‌سیلین برای درمان سرماخوردگی یا گلودرد مفید است، در حالیکه این دارو هیچ تاثیری در از بین بردن ویروس‌هایی که موجب این بیماری‌ها می‌شوند، ندارد.

مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی رخ می‌دهد که باکتر‌ی‌ها برای تطبیق و زنده ماندن در مقابل داروها جهش می‌کنند و در برابر دارو «رویین تن» می‌شوند. استفاده بیش از حد و همینطور استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها سرعت تطبیق این باکتری‌ها را بیشتر می‌کند و منجر به تولید «سوپر باکتری» می‌شود.

استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار شایع است. به عنوان مثال نتایج تحقیقی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد نشان می‌دهد که ۶۴ درصد افراد به نادرستی فکر می‌کنند که داروی پنی‌سیلین برای درمان سرماخوردگی یا گلودرد مفید است، در حالیکه این دارو هیچ تاثیری در از بین بردن ویروس‌هایی که موجب این بیماری‌ها می‌شوند، ندارد.

یک‌سوم افراد باور دارند که بعد از از بین رفتن علایم بیماری باید استفاده از آنتی‌بیوتیک را متوقف کنند و نیازی به تکمیل دوره درمان نیست.

تقریبا یک‌سوم افراد شرکت‌کننده در این تحقیق باور داشتند که بعد از از بین رفتن علایم بیماری باید استفاده از آنتی‌بیوتیک را متوقف کنند و نیازی به تکمیل دوره درمان نیست. این باور هم اشتباه است. کیجی فوکودا، متخصص مقاومت ضد میکروبی در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ما به طور جدی و خیلی فوری باید در خصوص آگاهی‌رسانی در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت در برابر آن کاری کنیم. یکی از بزرگترین چالش‌های جهانی سلامتی در قرن بیست و یکم تغییر رفتار در مقیاس‌های فردی و همینطور در جوامع (نسبت به استفاده درست از داروها)‌ است.»

همین حالا مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها باعث شیوع بیماری‌هایی مثل حصبه، سل و سوزاک در برخی از نقاط جهان شده است.

XS
SM
MD
LG