لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

اعلام خطر سازمان بهداشت جهانی درباره مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک


سازمان بهداشت جهانی نسبت به مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک و شیوع باکتری‌های کشنده‌ در سطح جهان که حتی قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها را بی‌فایده می‌سازد، هشدار داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت، گزارش این سازمان جهانی را بازتاب داده است که تاکید می‌کند ، مقاومت آنتی‌بیوتیکی بر همه افراد در هر سنی و در هر کشوری تاثیر بالقوه دارد و اکنون یکی از عمده‌ترین تهدیدها علیه سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود با همه پیامدهای نابودکننده‌ای که دارد.

این گزارش همراه با اظهارات کیجی فوکودا، دستیار دبیرکل سازمان بهداشت جهانی است که نسبت به یک خطر جهانی اعلام خطر می‌کند و می‌گوید: «ما در حال حاضر یک مشکل بزرگ داریم و از روند کنونی چنین برمی‌آید که این مشکل بزرگ‌تر نیز می‌شود.»

به گفته او، «جهان وارد دوران پسا آنتی‌بیوتیک شده است، دوره‌ای که عفونت‌های معمولی و جراحت‌های کم‌اهمیت که برای دهه‌ها قابل درمان بود دوباره می‌تواند کشنده باشد».

این گزارش بر پایه اطلاعات ۱۱۴ کشور جهان تهیه شده و نخستین گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره مقاومت آنتی‌بیوتیکی محسوب می‌شود که تحقیقات آن گستره‌ای جهانی دارد.

اما آن‌چه دلیل مقاومت در مقابل آنتی‌بیوتیک در این گزارش عنوان شده «استفاده بد و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک» است که باعث می‌شود باکتری‌ها از امکانات تازه‌ای برای غلبه بر آنها برخوردار شوند.

سازمان بهداشت جهانی سپس نمونه بیماری سوزاک را می‌آورد که روزانه بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به آن ابتلا می‌شوند و تاکید می‌کند که درمان این بیماری با آنتی‌بیوتیک در بسیاری از موارد ناموفق بوده چرا که مقاومت باکتریایی سبب شکل‌گیری باکتری‌هایی شده که بر آنتی‌بیوتیک‌ها غلبه می‌کند.

به گفته این سازمان جهانی، حداقل در ۱۰ کشور جهان مواردی از بیماری سوزاک مشاهده شده که کاملا غیرقابل درمان است و این کشورها عبارتند از اتریش، استرالیا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، ژاپن، نروژ، آفریقای جنوبی، اسلووانی و سوئد.

این گزارش در ادامه می‌گوید، در چند دهه گذشته شمار اندکی آنتی‌بیوتیک جدید تولید و به بازار عرضه شده است، اما وقت محدود است و باید کار بیشتری در این زمینه انجام داد چرا که عفونت‌های باکتریایی به‌طور فزاینده‌ای رشته‌ای از باکتری‌های مقاوم را پدید می‌آورد که در برخی موارد شدید حتی از قوی‌ترین داروها نیز کاری برنمی‌آید.

تنها برای نمونه، یک نوع از رشته باکتری‌های مقاوم به نام ام‌آر‌اس‌ای (MRSA) به طور سالانه منجر به مرگ حدود ۱۹ هزار نفر در آریکا می‌شود که بسیار بیشتر از آمار مرگ بر اثر ایدز است.

تعداد قربانیان این رشته باکتری‌ها در اروپا نیز تقریبا همین میزان برآورد می‌‌شود.

این گزارش در نهایت تاکید می‌کند که جهان باید در این باره دست به اقدام لازم بزند چنان چه در دهه ۱۹۸۰ و برای بحران ایدز، چنین موجی ایجاد شد.
XS
SM
MD
LG