لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

عراقچی: مذاکرات با ۱+۵ وارد محتوا خواهد شد


عباس عراقچی
عباس عراقچی
عباس عراقچی، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران می‌گوید گفت‌گوهای روز پنجشنبه و جمعه با گروه ۱+۵ وارد محتوا خواهد شد.

تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه٬ روز چهارشنبه وارد ژنو شد. وزیر خارجه ایران از پاریس به ژنو پرواز کرد و به تیم‌ مذاکره‌کنندگان پیوست. وی روز چهارشنبه در مقر یونسکو در پاریس سخنرانی داشت.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه روز چهراشنبه ۱۵ آبان ضمن ابراز امیدواری نسبت به حصول پیشرفت در این دور از گفت‌وگوها اظهار کرد: «مذاکرات ژنو محکی برای سنجش گروه ۱+۵ است و در این مذاکرات میزان اراده سیاسی آنها برای رسیدن به راه‌حل در بوته آزمایش قرار می‌گیرد.»

عراقچی افزود که طرف‌های مذاکره در این دو روز وارد محتوا خواهند شد. وی روز دوشنبه تصریح کرده بود که اگر در راه‌حل‌های پیشنهادی از سوی ۱+۵ «رفع تحریم‌ها وجود نداشته باشد، مورد پذیرش ایران نخواهد بود.»

روز چهارشنبه، اما سناتور دموکرات، باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت نباید مانند دوره‌ای که حسن روحانی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بود، به ایران اجازه داده شود در خلال مذاکرات برنامه اتمی خود را گسترش دهد.

وی گفت اگر ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند کنگره هم تحریم‌های بیشتر را متوقف خواهد کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا همچنین تعلیق تحریم‌های کنونی را آنهم در حالی که برنامه اتمی ایران متوقف نشده، خطرناک خواند و به شدت با آن مخالفت کرد و خواستار اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت شد.

دولت اوباما در روزهای اخیر از کنگره آمریکا خواسته است، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را افزایش ندهد.

روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه٬ ایران و گروه ۱+۵ به گفت‌وگو نشستند. طرف‌های مذاکره در آن موقع توافق کردند که جزییات مذاکرات محرمانه بماند و تیم‌های کارشناسی زمینه مذاکرات دور بعدی فراهم کنند.

ایران همانطور که محمد جواد ظریف گفته بود، در تیم کارشناسی خود از افراد جدیدی٬ از جمله کارشناسان تحریم استفاده کرده است.

در مذاکرات ژنو تیم آقای ظریف را، عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزارت خارجه و محمد امیری مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی تشکیل می‌دهند.

محمدجواد ظریف روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در پاریس بود و از جمله با همتای خود لوران فابیوس دیدار داشت.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با فرانس ۲۴ گفت رسیدن به توافق «در این هفته ممکن» است. وی با این حال تاکید کرد که اگر هم این هفته توافقی حاصل نشد، فاجعه‌ای رخ نخواهد داد.

محمدجواد ظریف گفت: «معتقدم کارهای زیادی باید انجام بگیرد. ما تاحدودی پیشرفت داشته‌ایم اما در ایران بی‌اعتمادی عمیقی درباره نگرش، رفتار و رویکرد برخی از اعضای گروه ۱+ ۵ وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «اگر ما به توافقی در این دور از مذاکرات دست نیافتیم، فاجعه‌‌‌ای رخ نخواهد داد.»

ظریف با بیان اینکه همه طرف‌ها می‌توانند قدم اول را بدارند، گفت: «رسیدن به توافق دشوار نیست و حتی ممکن در این نشست (ژنو) به دست آید.»

دولت روحانی ابراز امیدواری کرده است که ظرف یک سال بتواند به مناقشه‌ هسته‌ای ایران پایان دهد.
XS
SM
MD
LG