لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

اعتراض کمیسیون اصل ۹۰ به ارسال جعبه سیاه هواپیمای آسمان به فرانسه


جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آسمان
جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آسمان

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ می‌گوید که این کمیسیون به ارسال جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده تهران-یاسوج به فرانسه اعتراض کرده است.

بهرام پارسایی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند مجلس گفت: «این کمیسیون نظارتی مجلس مخالف ارسال جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آسمان به فرانسه است و جعبه سیاه این هواپیما باید با حضورکارشناسان این کمیسیون اصل ۹۰ و در داخل کشور بازخوانی شود».

سازمان هواپیمایی کشوری روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که جعبه سیاه هواپیمای ای‌تی‌آر که در مسیر پروازی تهران- یاسوج سقوط کرد، «به دلیل رعایت برخی مسائل فنی و تخصصی» در اسرع وقت به فرانسه منتقل می‌شود.

هواپیمای آی‌تی‌ار، محصول مشترک فرانسه و ایتالیا است. پیشتر یک تیم فرانسوی برای بررسی علل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج به ایران سفر کرده بود ولی نتوانست به محل حادثه در کوه دنا بروند.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفته است که بازخوانی جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران و فرانسه انجام خواهد شد.

با این حال، آقای پارسایی می‌گوید که کمیسیون اصل ۹۰ در مکاتبه با سازمان هواپیمایی و وزارت راه‌وشهرسازی خواستار حضور نماینده‌ای از این کمیسیون در همه مراحل نظارت شده است.

این نماینده مجلس سازمان هواپیمایی را به همکاری نکردن با کمیسیون اصل ۹۰ متهم کرد و گفت: «چرا آنان نگران هستند که نمی‌خواهند نماینده و کارشناس این کمیسیون در رسیدگی به مراحل سانحه حضور داشته باشد».

وی از اینکه جعبه سیاه به فرانسه ارسال شده ابراز تاسف کرد و گفت: «ما می‌گوییم اگر امکان بازخوانی نیست می‌توانید فایل اجرا شده را برای شرکت ای‌تی‌آر بفرستند».

در واکنش به اظهارات این نماینده، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس گفت: «در مورد این که جعبه سیاه را باید در داخل ایران بررسی کنیم یا نه باید به قوانین بین‌المللی مراجعه کنیم».

هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان ۲۹ بهمن‌ با ۶۰ سرنشین و شش خدمه در کوه دنا سقوط کرد.

این هواپیما نزدیک به ۲۴ سال عمر داشت و برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ پرواز کرده بود. هواپیمای یاد شده تولید مشترک فرانسه و ایتالیا است و موتورهایش توسط شرکت «پرات اند ویتنی» در کانادا تولید شده بود.

گرچه تاکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره علل سقوط این هواپیما از سوی کارشناسان مطرح شده، اما پاسخ‌های دقیق‌تر به بازخوانی جعبه سیاه هواپیما موکول شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری تا اطلاع ثانوی پرواز هواپیما‌های‌ ای‌تی‌آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری ایرنا، ایسنا، مهر و سایت رادیو فردا/ ح.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG