لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

باقری به معاون اشتون: چرا نشست کارشناسی را برگزار نمی‌کنید


علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در نامه‌ای به هلگا اشمید معاون کاترین اشتون، از وی پرسیده است که چرا به رغم توافق صورت گرفته در بغداد، گروه ۱+۵ از برگزاری نشست کارشناسی پیش از گفت‌وگوهای مسکو خودداری می‌کند.

در آخرین نشست ایران و گروه ۱+۵، سعید جلیلی و کاترین اشتون، در کنفرانس خبری خود اعلام کردند که پیش از برگزاری نشست مسکو، علی باقری معاون جلیلی و هلگا اشمید،‌ به همراه کارشناسان دو طرف برای توافق‌های اولیه دیدار خواهند داشت؛ با این حال به بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها هلگا اشمید به تازگی اعلام کرده که نیازی به برگزاری چنین نشستی نیست.

به گزارش مهر، در نامه علی باقری که برای هلگا اشمید نوشته شده و رونوشتی از آن نیز به گروه ۱+۵ ارسال شده، آمده است: «نامه ۱۸ خردادماه شما را دریافت نمودم. سرکار عالی در این نامه مواردی را مطرح نمودید که با توافق‌ها و روند گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در بغداد و نیز توافق‌ها و دو دور گفت‌وگوهای تفصیلی معاونان در ژنو فاصله بسیاری داشت و موجب تعجب اینجانب گردید.»

در نامه هلگا اشمید به علی باقری، که روزنامه گاردین آن را منتشر کرد، آمده بود که ایران در بغداد آمادگی لازم برای بررسی پیشنهادهای اتحادیه اروپا را نداشته است.

هلگا اشمید در این نامه به باقری تصریح کرده بود: «شما و من گفت‌وگو‌های تلفنی متعدد و دیدارهای طولانی برای رسیدن به این هدف داشتیم. الان وقت آن رسیده است که به طور جدی به موضوعات اساسی پرداخت.»

اکنون علی باقری با اشاره به این نامه می‌نویسد: «پس از گفت‌وگوهای استانبول، در دو دور گفت‌وگوهای معاونان در ژنو، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخصی را هم برای چارچوب گفت‌وگوها و هم برای موضوعاتی که می‌توان در این گفت‌وگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار داد، ارائه کرد، اما شما با تعابیری چون "برای مذاکره به ژنو نیامده ام" و نه طرحی را ارائه کردید و نه پاسخ مشخصی برای پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران داشتید.»

باقری می‌افزاید: «جناب آقای دکتر جلیلی در دیدار دوجانبه با سرکار خانم اشتون در حاشیه گفت‌وگوهای بغداد این امر را متذکر شده و خاطر نشان کردند که عدم آمادگی شما موجب کندشدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفت‌وگوها شده است. بر همین مبنا در جلسه نهایی گفت‌وگوهای بغداد تاکید شد دور آتی گفت‌وگوها در مسکو درصورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد ۱+۵ دستورکار مشخصی را آماده نمایند.»

معاون سعید جلیلی تصریح می‌کند: «این یک سئوال مهم برای افکار عمومی است که چرا برخلاف توافق بغداد از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان برای تهیه دستورکار گفت‌وگوهای آتی اجتناب می‌کنید؟ آیا گفت‌وگوهای آتی با داشتن دستورکاری که ابعاد آن مشخص باشد، موفق خواهد بود یا بدون برنامه و گفتگو صرفاً برای گفت‌وگو؟ اگر توافق‌های هر دور گفت‌وگو نتواند به طور شایسته در سطح معاونان و کارشناسان پیگیری شود، چه تضمینی برای موفقیت گفت‌وگوهای آتی خواهد بود.»

در حالی که قرار است در روز ۲۹ و ۳۰ خرداد طبق اعلام قبلی ایران و گروه ۱+۵ در مسکو نشست دیگری برگزار کنند گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بار دیگر بدون نتیجه ماند. آژانس به ویژه خواستار بازرسی فوری از محوطه نظامی پارچین است؛ آژانس مشکوک است که ایران در این محل چاشنی انفجاری مرتبط با بمب اتمی آزمایش کرده باشد.

گروه ۱+۵ به ویژه بر سر غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی فردو حساسیت دارد و خواستار توقف آن است.

پیشتر مایا کسیانسیچ، سخنگوی کاترین اشتون، به رادیو فردا گفته بود که گروه ۱+۵ می‌خواهد نشانه‌هایی آشکار از سوی ایران برای رسیدن به توافق ببیند.

سخنگوی کاترین اشتون به رادیو فردا گفت: «... اصل موضوع اینجاست که این مسئله ماهیت سیاسی دارد و ما احتیاج داریم که نشانه‌هایی آشکار از سوی طرف ایرانی ببینیم که می‌خواهند وارد گفت‌وگویی سازنده درباره پیشنهادهای گروه ۱+۵ شوند.»

وی تاکید کرد: «برای ما پرداختن به مفاد و ماهیت موضوع مهم است نه روند گفت‌وگو. و خانم اشتون به طور مستقیم با طرف ایرانی دراین باره به طور مستقیم گفتگو خواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG