لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

هشدار جليلی درباره «تعلل ۱+ ۵» در برگزاری جلسه معاونين


سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ايران، چهارشنبه ۱۷ خرداد در نامه ای به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و نماينده کشورهای ۱+۵، از تعلل در برگزاری مذاکرات معاونين پيش از گفت وگوهای مسکو انتقاد کرده است.

سعيد جليلی نوشته است:«تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و ترديد قرار می‌دهد.»

سعيد جليلی در ادامه اين نامه روندی را که گفت‌وگو صرفاً برای گفت‌وگو باشد را بی ثمر دانست و ابراز اميدواری کرده است: طرف مقابل بتواند آمادگی لازم برای شرکت در جلسات معاونين و کارشناسان پيدا کند تا مقدمات لازم برای دستور کار اجلاس مسکو فراهم شود.

در حالی سعيد جليلی نامه کاترين اشتون منتشر شده است که علی‌ باقری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز سه شنبه گفته بود که برای تدارک نشست کارشناسی پيش از ديدار مسکو، تاکنون دو نامه به دفتر خانم اشتون فرستاده شده ولی هيچ جوابی دريافت نشده است.

در واکنش به اظهارات علی باقری،«مايا کوتسيانچيچ»، سخنگوی کاترين اشتون، به راديو فردا گفت:« ما به اين نامه پاسخ داده ايم. دقيق تر اگر بگويم، خانم هلگا اشميد، روز دوشنبه به اين نامه پاسخ داده است.»

وی افزود: «اما اصل موضوع اينجاست که اين مسئله ماهيت سياسی دارد و لازم است ما نشانه هايی آشکار از سوی طرف ايرانی ببينيم که می خواهد وارد گفت وگويی سازنده درباره پيشنهادهای گروه پنج به علاوه يک شوند.»

سخنگوی خانم اشتون گفت: «برای ما ورود سازنده مهم است و نه روند گفت وگو. خانم اشتون به طور مستقيم با طرف ايرانی دراين باره به طور مستقيم گفت وگو خواهد کرد.»

این در حالی است که معاونت رسانه ای دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی روزچهارشنبه در واکنش به اظهارات سخنگوی کاترین اشتون گفت: نامه هلگا اشميد معاون کاترين اشتون به علی باقری معاون دبير شورای عالی امنيت ملی نه تنها پاسخ به نامه وی نيست بلکه بر خلاف توافق بغداد و صرفا مباحث کلی است.

قرار است دور سوم مذاکرات ايران گروه ۱+۵، در ۱۷ ژوئن در مسکو برگزار خواهد شد.

دور تازه مذاکرات ايران با ۱+۵ پش از يک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردين ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم اين مذاکرات نيز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد که دو طرف به نتيجه ای نرسيدند.

در پايان اين مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن اين گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند که اين مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.

کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به ۱+۵، در تلاشند تا از طريق مذاکره و تحريم ها ايران را به همکاری، تعلیق غنی سازی اورانیوم و تایید صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی، هدایت کنند.

تعهد به توافقات استانبول

در همين حال، علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، درسخنرانی خود در نشست شورای حکام به دور تازه مذاکرات ايران و ۱+۵ اشاره کرد.

علی اصغر سلطانيه گفت:« ما اميدواريم طرفهای ذيربط نسبت به توافقات انجام شده در گفت وگوهای استانبول ۲ بمنظور اينکه اجلاس آتی مسکو به موفقيت برسد متعهد باشند. »

وی اضافه کرد:«با يادآوری تصميم بغداد که بر همين اساس، معاونين جناب آقای جليلی و سرکار خانم اشتون قرار شد برای آماده سازی دستورکار اوليه و ديگر ترتيبات مقدماتی که زمينه کارآ و موثر اجلاس را در مسير موفقيت فراهم نمايد با يکديگر ديدار نمايند. در اين چارچوب در اين مقطع سياسی و تاريخی که پس از بازديد مديرکل فضای مثبتی فراهم آمده است و در پرتو مذاکرات مسکو اظهارات اتحاديه اروپا و آمريکا سازنده نبوده است.»

روز چهارشنبه اتحاديه اروپا در بيانيه ای از ايران خواسته بود تا توافقنامه‌ای را که به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی امکان دسترسی بيشتر به تأسيسات، افراد، و اطلاعات مرتبط با برنامه هسته‌ای می‌دهد، «بدون تاخير» امضا کند.

اتحاديه اروپا تصريح کرده است، به‌رغم افزايش گفت‌وگوها بين ايران و آژانس اتمی، هنوز «هيچ همکاری محسوسی» از سوی تهران در راستای مطالبات قطعنامه ماه نوامبر آژانس ديده نمی‌شود و اين امر «عميقاً نگران‌کننده» است.

اتحاديه اروپا همچنين با اشاره نگرانی ها درباره سايت پارچين، خواهان دسترسی به تمامی تأسيسات، افراد، و اطلاعاتی که آژانس خواستار آن باشد، شده است.

آژانس در گزارش ماه نوامبر سال گذشته خود، گفته بود که ايران احتمالا آزمايش های انفجار قوی که می تواند درتوليد سلاح اتمی کاربرد داشته باشد، در سايت پارچين انجام داده است.
XS
SM
MD
LG