لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

انتقاد باهنر از سخنان اژه‌ای و مداحی روز عید فطر علیه روحانی‎


با وجود ادامه حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به حسن روحانی، محمدرضا باهنر، دبیرکل گروه اصولگرای جامعه اسلامی مهندسین، ضمن انتقاد از سخنان حسن روحانی درباره سپاه، در عین حال از سخنان معاون اول قوه قضاییه و همچنین مداحی مراسم روز عید فطر علیه رئیس جمهور ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا باهنر، روز شنبه، دهم تیر ماه گفت که «آن طور مداحی» در روز عید فطر خطاب به رییس جمهور «کار درستی نبود».

وی همچنین با بیان اینکه گروهی «با استناد» به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در روز قدس علیه حسن روحانی«فحش دادند» افزود: «اگر کسی آتش به اختیار بودن را مترادف با قانون‌شکنی، تخلف، توهین و تحقیر بداند نسبت به حرف‌های حضرت آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) بی‌توجه بوده است و افراد متعهد و انقلابی را نیز بدنام می‌کند».

انتقاد محمدرضا باهنر از مداحی روز عید فطر علیه حسن روحانی درحالی است که برخی از چهر‌ه‌های نزدیک به جبهه پایداری از این اقدام دفاع کرده‌اند.

میثم مطیعی، از مداحانی که در مراسم های دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز برنامه اجرا می کند، در مداحی مراسم روز عید فطر شدیدا از حسن روحانی انتقاد کرد.

ساعتی پس از پخش این شعر از تریبون رسمی رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطرگفت: «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است».

این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای واکنشی به بحث‌ها درباره گفته‌های سابق او مبنی بر «آتش به اختیار» بودن گروه مشهور به «افسران جنگ نرم» بود که گروهی از منتقدان آن را به معنای دستور رهبر جمهوری اسلامی برای اقدامات «غیرقانونی» دانسته بودند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ خرداد با استفاده از اصطلاح نظامی «آتش‌به‌اختیار» از «افسران جنگ نرم» خواسته بود تا هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی کشور خود دست به کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بازتاب زیادی داشت و برخی از تحلیلگران آن را به معنای مجوز رهبر جمهوری اسلامی به حامیانش برای برخورد بدون مجوز با مخالفان و برنامه‌های دولت حسن روحانی تعبیر کردند و پیامد آن را ایجاد «هرج و مرج» دانستند.

در همین حال در راهپیمایی روز قدس، عده‌ای در اطراف حسن روحانی شعارهای «مرگ بر منافق»، و«روحانی، بنی صدر پیوندتان مبارک» سر دادند که انتشار فیلم و تصاویر آن بازتاب‌های فراوانی در ایران داشته است.

محمدرضا باهنر روز شنبه همچنین درباره گفته‌های معاون اول قوه قضاییه در روز جمعه نیز گفت که «بهتر بود این حرف‌ها زده نمی‌شد چون گاهی سخنران منظور دیگری دارد اما مهم این است که شنوندگان چه برداشتی می‌کنند».

وی در عین حال از سخنان حسن روحانی درباره سپاه پاسداران نیز انتقاد کرد و افزود: «وقتی رییس جمهور کم دقتی کند و یا عصبانی باشد و بگوید پیمانکاران ما تفنگدار هستند طبیعی است که فرمانده سپاه بگوید تفنگ که سهل است موشک هم داریم».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه، روزجمعه با اشاره به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه گفته بود که «فتنه جدیدی در پیش است».

حسن روحانی روز اول تیر ماه در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اما این سخنان را «بی‌انصافی» خوانده و گفته بود که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

XS
SM
MD
LG