لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در بحرین


نیروهای امنیتی بحرین شنبه ۲۵ تیرماه با تجمع معترضان در جزیره ستره واقع در جنوب منامه پایتخت این کشور درگیر شدند. گروهی با نام «ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه» مردم را برای شرکت در این تجمع که «تعیین سرنوشت» عنوان گرفته بود، دعوت کرده بودند. نیروهای امنیتی به منظور متفرق کردن تجمع کنندگان اقدام به شلیک گلوله مشقی و گاز اشک‌آور کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که برخی از شرکت‌کنندگان در جریان درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند.

این گزارش افزوده است درگیری‌ها تا حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی ادامه یافت. برخی از تجمع کنندگان خشمگین اقدام به پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی کردند که پس از آن شماری از آنها در محله‌های جزیره بازداشت شدند.

شبکه خبری الجزیره نیز در این باره گزارش داد که زخمی‌ها برای درمان در خانه‌هایشان ماندند و بیم آن داشتند در پی مراجعه به بیمارستان دستگیر شدند. آنها می‌گویند از ماه مارس گذشته نیروهای امنیتی کنترل بیمارستان‌ها را در دست گرفتند.

فوریه و مارس گذشته بحرین شاهد تظاهرات خیابانی معترضان شیعه بود که خواستار برپایی نظام پادشاهی مشروطه بودند. محل اصلی تجمع معترضان میدان مروارید منامه بود. نیروهای امنیتی با یورش ناگهانی به معترضان به حضور خیابانی آنها پایان دادند. در جریان آن درگیری‌ها دست کم ۲۸ نفر کشته شدند که شماری از آنها از نیروهای امنیتی بودند. معترضان می‌گویند که نیروهای امنیتی با استقرار در بیمارستان‌ها اقدام به بازداشت زخمی‌های درگیری‌ها می‌کرد.

رئیس مرکز حقوق بشر بحرین می‌گوید یک زن ۴۷ ساله در اثر استشاق گاز اشک‌آور غلیظ در مناطق مسکونی جان خود را از دست داد.

نیروهای امنیتی موفق شدند با کنار زدن سطل‌های بزرگ زباله که معترضان از آنها برای بستن راه‌ها استفاده می‌کردند، گاز اشک‌آور شلیک کنند.

همچنین تظاهرات پراکنده‌ای در مناطق مختلف بحرین بر پا شد که معترضان برای آزادی زندانیان سیاسی شعار می‌دادند.

تجدیدنظر بزرگترین گروه شیعه در مشارکت در گفت‌و‌گوی ملی

از سوی دیگر شیخ علی سلمان دبیر کل گروه شیعه «الوفاق» که بزرگترین گروه معترض بحرینی است اعلام کرد که این گروه یکشنبه بر سر ادامه حضور در جلسات گفت‌و‌گوی ملی که در منامه برگزار می‌شود تصمیم خواهد گرفت.

از حدود دو هفته پیش جلسات گفت‌و‌گوی ملی در بحرین با دعوت پادشاه این کشور برگزار می‌شود. گروه الوفاق در آخرین ساعات پیش از جلسه افتتاحیه تصمیم خود برای مشارکت در این جلسات را اعلام کرد.

سلمان که در منطقه بلاد القدیم واقع در غرب منامه در جمع هزاران نفر از معترضان سخنرانی می‌کرد گفت که وفاق برای با هدف به نتیجه رساندن جلسات گفت‌و‌گوی ملی و اجرای اصلاحات با جدیت در آنها شرکت کرد. او در عین حال داشت: «اما آنجا گوشی شنوا نیافتیم.»

او سخن گفتن درباره ویژگی‌های بحرین را «یک دروغ بزرگ» توصیف کرد و تاکید کرد که دموکراسی کامل بهترین شیوه برای اداره کشور است.

در همین حال روند آزادی دستگیر شدگان در اعتراض‌های اخیر که در دادگاه‌های نظامی محاکوم شده بودند با قید کفالت ادامه یافت.
XS
SM
MD
LG