لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

انفجار «انتحاری» در جنوب بیروت دستکم شش کشته برجای گذاشت


انفجار بعد از پنجشنبه در ضاحیه بیروت
انفجار بعد از پنجشنبه در ضاحیه بیروت
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در خیابان العریض واقع در حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان، دستکم ۶ کشته و حدود ۶۰ زخمی بر جای گذاشت. ۳ تن از کشته‌شدگان زن هستند. آخرین خبرها حاکی از آن است که این انفجار انتحاری بوده است.

این خودرو ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه به وقت محلی بیروت منفجر شده است. حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه، یکی از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله لبنان است. انفجار در نزدیکی منطقه‌ای روی داده که یکی از مراکز امنیتی حزب‌الله به شمار می‌آید.

بلافاصله پس از انفجار، خودروهای آمبولانس و آتش‌نشانی به محل حادثه شتافتند تا ضمن خاموش کردن آتش ناشی از انفجار، اجساد کشته‌شدگان و زخمی‌ها را به بیمارستان‌ها منتقل کنند.

رسانه‌های لبنانی از جمله شبکه المنار، شبکه ال بی‌سی، شبکه او تی وی، شبکه الجدید و سایر رسانه‌ها به نقل از منابع امنیتی گزارش داده‌اند که شواهد نشان از انتحاری بودن انفجار دارند. بقایای جسد فرد انتحاری آن گونه که منابع امنیتی به رسانه‌ها گفته‌اند، در بقایای خودروی بمب گذاری شده، پیدا شده است. مروان شربل وزیر کشور لبنان هم گفته است انتحاری بودن انفجار قوی‌ترین احتمالی است که تاکنون مطرح است.

نیروهای امنیتی و ارتش و همچنین نیروهای حزب‌الله، بلافاصله پس از انفجار، محل حادثه را محاصره کرده و تدابیر شدید امنیتی در منطقه اتخاذ کردند. به خاطر بیم از وجود بمب‌گذاری‌های بیشتر، صدای تیراندازی نیروهای ارتش و امنیتی برای متفرق کردن مردم حاضر در محوطه، شنیده شد.

همچنین در بخش‌هایی از حومه جنوبی ایست‌های بازرسی برای کنترل هویت عابران و بازرسی خودرو‌ها ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا از بیروت، منابع امنیتی می‌گویند یک بمب حدود ۲۰ کیلوگرمی در خودروی جیپ چروکی کار گذاشته شده بود. بر اثر این انفجار خودروهای پارک شده در محل در آتش سوختند و به ساختمان‌های محل آسیب وارد شد.

در ماه‌های اخیر، این سومین انفجاری است که در منطقه حومه جنوبی بیروت روی می‌دهد. آخرین انفجار‌ها در این منطقه انتحاری بود که سفارت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد و در آن رایزن فرهنگی ایران کشته شد.

هفته گذشته نیز انفجاری در مرکز گردشگری بیروت روی داد که طی آن محمد شطح نماینده پارلمان لبنان از گروه ۱۴ مارس، ائتلاف منتقد حزب‌الله، ترور شد. در آن انفجار هم ۶ نفر کشته شدند.

به جز انفجارهای ضاحیه، در ماه‌های پیش دو انفجار در مناطق سنی‌نشین شهر طرابلس روی داده که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

نا‌امنی‌ها در لبنان در نتیجه جنگ‌های داخلی سوریه رو به افزایش است. صحنه سیاسی در لبنان شاهد شکاف میان حزب‌الله لبنان و گروه‌های هم‌پیمانش از یک سو و گروه ۱۴ مارس که آن را ائتلاف گروه‌ها و نیروهای منتقد حزب‌الله تشکیل می‌دهند، از سوی دیگر است.

حزب‌الله و هم‌پیمانانش حامیان نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند و گروه ۱۴ مارس از مخالفان او حمایت می‌کند.

نیروهای حزب‌الله در جنگ‌های داخلی سوریه حضور دارند و در جنگ علیه مخالفان بشار اسد شرکت می‌کنند. منتقدان حزب‌الله حضور نیروهای این حزب در سوریه را عامل کشانده شدن نا‌آرامی‌ها به لبنان می‌دانند.
XS
SM
MD
LG