لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

شیرجه در استخر در ازای تحویل قلیان به شهرداری


 آگهی معاوضه قلیان با بلیط استخر در بجنورد
آگهی معاوضه قلیان با بلیط استخر در بجنورد

محمد موفق، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری بجنورد از تصمیم شهرداری این شهر برای کاهش مصرف قلیان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «شهروندان می‌توانند با مراجعه به فرهنگسرای شهروند و نگهبانی مجموعه ورزشی کارگران با تحویل قلیان ۱۰ قطعه بلیت استخر دریافت کنند.»

او همچنین افزود: «قلیان‌های جمع‌آوری‌شده در فرصتی مناسب به گلدان تبدیل خواهد شد و در پارک یا مکانی مشخص در معرض دید به نمایش گذاشته می‌شود.»

در حال حاضر ، بر اساس گفته‌های غریب پور، از مسوولین بهداشتی استان هرمزگان به تابناک، سن مصرف قلیان در ایران به ۱۵ سال رسیده است. همچنین ابوالفضل ریاضی معاون دانشجویی سازمان امور دانشجویان در خرداد امسال به مهر گفته است که ۷ درصد از دانشجویان ایران قلیان و ۱۵ درصدشان سیگار مصرف می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت مجتبی خسروتاج در همایش روز جهانی کنترل دخانیات میزان مصرف سالانه سیگار در کشور را بین ۵۵ تا ۶۵ میلیارد نخ اعلام کرد.

مصرف قلیان و ارایه آن در قهوه‌خانه‌ها و سایر واحدهای صنفی نواحی مختلف ایران در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

در خرداد ماه سال جاری رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به پلمب ۱۰۰ مرکز غیرمجاز عرضه‌کننده مواد دخانی طی هفته گذشته، به خبرگزاری فارس گفت: «از اول مهر ماه امسال ممنوعیت استفاده از توتون اسانس‌دار و طعم‌دار با ملزم کردن وزارت صنایع اجرا می‌شود.»

در حال حاضر و بر اساس گفته‌های علی عطا طاهری مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات به ایسنا، عرضه قلیان در اماکن عمومی و از جمله قهوه‌خانه‌ها با بخشنامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، غیرقانونی است.

بنا به گفته‌های محمود احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، در دولت محمود احمدی‌نژاد در مورد ممنوعیت یا عدم ممنوعیت قلیان تصمیمات متعدد و بعضاً متناقضی گرفته شده است.

او که در مهرماه ۹۲ در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد از تلاش‌های وزیر بهداشت وقت، کامران لنکرانی در یک جلسه شبانه هیات دولت برای ممنوع کردن مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها پرده برداشت.

احمدی مقدم همچنین در این مصاحبه گفت در آن جلسه «ابتدا قرار شد در قهوه‌خانه‌هایی که فقط چای و قلیان عرضه می‌کنند به جای قلیان دیزی و غذا عرضه شود اما تا آمدیم این طرح را اجرا کنیم با فشار اتحادیه احمدی‌نژاد کوتاه آمد.»

در سال‌های اخیر بین مقامهای بهداشتی ایران از یک سو و مسئولان اتحادیه‌های قهوه‌خانه‌داران کشور از سوی دیگر در مورد ممنوعیت یا قانونی بودن ارائه قلیان در مکا‌ن‌های عمومی بحث‌ها و مجادلات زیادی صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG