لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل وارد سوریه شد


 اخضر ابراهیمی در دمشق
اخضر ابراهیمی در دمشق
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، پنجشنبه ۲۳ شهریور وارد دمشق پایتخت این کشور شد. او در فرودگاه، بحران سوریه را «بحرانی رو به اوج» توصیف کرد.

این نخستین سفر ابراهیمی به سوریه از زمان آغاز ماموریتش به عنوان فرستاده جامعه جهانی برای حل و فصل بحران این کشور است.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که ابراهیمی در فرودگاه دمشق به خبرنگاران گفت: «به سوریه آمدیم تا با برادران سوریمان گفت‌و‌گو کنیم. بحران بزرگی وجود دارد که معتقدم در حال اوج‌گیری است.»

او افزود: «معتقدم هیچ‌کس نظری جز پایان خونریزی در سوریه و از سرگیری برادری میان فرزندان وطن واحد نداشته باشد. امیدواریم که در این کار موفق شویم.»

از سویی، احمد فوزی سخنگوی ابراهیمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به دمشق رسید. او با مقام‌های دولتی سوریه و همچنین نمایندگان اپوزیسیون و جامعه مدنی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.»

فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه که از ابراهیمی در فرودگاه دمشق استقبال کرد نیز به خبرنگاران گفت: «ما یقین داریم که آقای ابراهیمی با وجود پیچیدگی‌ها، اوضاع و راه حل مشکلات را درک می‌کند.»

او افزود: «ما امیدواریم و برای آقای ابراهیمی آرزوی موفقیت می‌کنیم.»

پیشتر جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه گفته بود که ابراهیمی پنجشنبه با ولید المعلم وزیر امور خارجه و جمعه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

سفر ابراهیمی به سوریه سه روزه است و در جریان آن با شماری از نمایندگان معترضان در داخل و کارکنان دفتر سازمان ملل متحد در سوریه دیدار خواهد کرد.

ابراهیمی جانشین کوفی عنان شده است که با پذیرش شکست خود در حل و فصل بحران سوریه، اختلاف میان اعضای شورای امنیت را دلیل ناکامی طرح‌ها و راه‌حل‌ها دانسته و اعلام استعفا کرده بود.

درگیری در منطقه زینیبیه

رسیدن ابراهیمی به دمشق با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخالفان در این کشور و اوج گیری عملیات دو طرف همراه شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان از درگیری در نزدیکی مزار زینبیه که از اماکن مذهبی شیعیان است خبر داده است. این مزار در حومه دمشق قرار دارد.

بنا بر این گزارش، به فاصله حدود یک کیلومتر از مزار زینبیه، شبه‌نظامیان شیعه هوادار بشار اسد با افراد مسلح سنی مخالف حکومت سوریه، درگیر شدند.

شماری از اقلیت‌ها بیم آن دارند که با سیطره اکثریت سنی مذهب سوریه بر این کشور، حقوق اقلیت‌ها نقض شود.

اکثریت ساکنان سوریه سنی مذهب هستند اما خانواده اسد که از ۴ دهه پیش در این کشور حکومت می‌کنند، از اقلیت علوی مذهب هستند.

یک فعال از دمشق که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است: «مردم در دمشق با یکدیگر می‌جنگند و نظام سعی می‌کند اقلیت‌ها را از اکثریت بترساند و به آنها اسلحه برساند.»

درگیری‌ها در حلب، پایتخت اقتصادی سوریه و شماری دیگر از مناطق این کشور همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG