لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

ایران و روسیه: زمین‌لرزه به نیروگاه بوشهر آسیب نزده است


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
همزمان با اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر ادامه کار نیروگاه بوشهر، شرکت روسی طرف قرارداد ایران در ساخت این نیروگاه نیز می‌گوید که زمین‌لرزه به این نیروگاه رسانده است.

شبکه تلویزیونی «راشیا تی وی» جمعه ۹ آذرماه طی گزارشی از خسارات زمین‌لرزه روز پنجشنه استان بوشهر که به کشته شدن «۸ نفر» و زخمی شدن دهها تن انجامید، از قول مقام‌های شرکت دولتی «روس اتم» گزارش داد که به این نیروگاه آسیبی نرسیده و تابش زمینه (یونیزه) در این نیروگاه عادی هست.

تابش یونیزه انواع مختلف دارد. در تابش گاما و پرتونگاری ایکس، اتم‌ها ذرات نور فعالی را که به اندازه کافی قدرت دارند تا به میان بدن نفوذ کنند، ساطع می‌کنند. قرار گرفتن فرد در معرض تابش یونیزه به میزان بیش از یک میلی «سیورت» (واحد تشعشع یونیزه شده) در سال خطرناک است.

در همین زمینه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه گزارش داد که بر اساس اطلاعات قانع کننده‌ای که ایران تحویل آژانس داده است، این نیروگاه در زمین‌لرزه آسیبی ندیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس گفته است که با در نظر گرفتن فاصله مرکز زمین‌لرزه از نیروگاه، شدت زمین‌لرزه و ارزیابی‌های خود ایران، دیگر در پی اطلاعات بیشتری در مورد آسیب احتمالی به نیروگاه نیست.

بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز به ایسنا گفت که این نیروگاه با ظرفیت کامل خود کار می‌کند.

وی گفت که نیروگاه بوشهر به لحاظ استانداردهای ایمنی از جمله مقابله با زلزله یکی از بهترین نیروگاه‌های جهان بوده و در مقابل زمین‌لرزه‌هایی با ریشتر بالا نیز مقاوم است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

ایران و پیمان‌کار روسی پروژه «اتم استرواکسپورت» به جامعه بین‌المللی اطمینان خاطر داده‌اند که این تاسیسات بر طبق استانداردهای ایمنی سطح بالا و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) ساخته شده است.

روسیه می‌گوید که این نیروگاه تاب تحمل زلزه تا ۸ ریشتر را دارد.

زمين لرزه‌ای به بزرگي ۵٫۷ ريشتر شهر برازجان واقع در ۶۰ کيلومتری بوشهر را روز پنجشنبه (۷ آذر) لرزاند. این زلزله به غیر از تلفات جانی، خسارات مالی زیادی نیز در پی داشت.
XS
SM
MD
LG